naar top
Menu
Logo Print
08/10/2018 - STEFAN ACKE

SMART EN CONNECTED ZETTEN TOON OP IFA

Vernieuwing in elektro in het teken van gemakIFA

IFA, de Berlijnse beurs voor elektro-innovatie, stond dit jaar alweer in het teken van 'smart' en 'connected'. Wordt er dan niet meer vernieuwd? Zeker wel, maar we zagen toch vooral doorontwikkelingen en verfijningen van bestaande concepten. Veelzijdigheid is nog zo'n immer uitdijende trend: zagen we dat vroeger vooral bij was-droogcombinaties, nu zijn er ook meer en meer kookplaten met dampkap en koelkasten met flexibele koel- en vrieszones. Een ding is duidelijk: de toekomst staat in het teken van gemak en de fabrikanten werken hard om te klant minder hard te laten werken.

VEEL BELANGSTELLING

IFA kan al jaren op veel belangstelling rekenen en dat was dit jaar niet anders. 245.000 bezoekers vergaapten zich dit jaar aan elektro-innovaties, waarvan bijna 150.000 vakbezoekers. 1.814 exposanten namen 161.200 m² in - goed voor een uitverkochte beurs. Meer dan 50% daarvan was afkomstig van buiten Duitsland. 4,7 miljard euro werd er volgens de beursorganisatie verhandeld, een indicatie dat het allerminst slecht gaat met de sector.

CONNECTEDIFA

Wat was er te zien? Opvallend was dat werkelijk alles geconnecteerd wordt met de smartphone.

Het stuk technologie dat zoveel mogelijk onzekerheden wil wegnemen, geeft ons nu ook meer en meer controle over alledaagse toepassingen. Uiteraard worden de apparaten ook meer en meer met elkaar verbonden - denk maar aan een oven die met de koelkast communiceert over mogelijke recepten - maar daarvan zijn de toepassingen vooralsnog beperkt.

Besturen met de stem

Bij heel veel stands waren er ook logo's van Amazon Echo en Google Home te zien. De twee platformgiganten voeren een titanenstrijd over wie de wereld zal domineren met zijn luidspreker-microfoon.

Die wordt de sleutel tot al onze behoeftes, als we de bedrijven mogen geloven en eveneens de sleutel tot onze portefeuille: wanneer de strijd is beslecht, controleert het dominante platform heel wat transacties. Nog iets om in het oog te houden: Amazon Dash, een knop waarmee de klant automatisch pakweg wasmiddel bestelt.

SMARTIFA

Smart, nog zo'n buzzword, zagen we dit jaar vooral bij de koelkasten (herkenning van ingrediënten via camera's, suggesties voor recepten op basis van wat er in de koelkast ligt), bij de ovens (ingebouwde recepten) en zelfs bij vaatwassers met automatische vaatwasserdosering.

MULTIFUNCTIONEEL

Een andere trend is veelzijdigheid: de apparaten worden steeds flexibeler om aan wisselende noden te beantwoorden. Was-droogcombinaties zijn terug van weggeweest, kookplaten met ingebouwde dampkap zijn de trend van het moment en koelkasten krijgen flexibele zones. In de zomer wil je bijvoorbeeld meer koelen, in de winter meer vriezen? Geen probleem.

GEBRUIKSGEMAK IS SLEUTEL

Dat alles kunnen we samenvatten onder 'gebruiksgemak'. Gebruiksinterfaces worden steeds eenvoudiger, met de stem komt er een totaal nieuwe, nog eenvoudigere interface aan. Dat alles om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Huishoudapparaten hebben het (huishoudelijke) werk in de loop van de twintigste eeuw véél minder lastig gemaakt, nu worden de apparaten zelf steeds minder lastig.