naar top
Menu
Logo Print
14/01/2019 - PEGGY VAN DER AUWERA

GEZONDHEIDSTREND DOET GRILL EN PLANCHA VERKOPEN

SCALA AAN ARGUMENTEN VOOR WIE HET GEZOND WIL

De belangrijkste redenen voor het succes?  Gebruiksgemak en gezondheid

De Belg en zijn barbecue: een onafscheidelijk duo. Zodra het weer het toelaat, slepen we het barbecuestel de tuin in. Maar de klassieke barbecue krijgt er geduchte concurrenten bij: grills en plancha's veroveren onze culinaire harten. Ze passen perfect in de trend van outdoor cooking én ze bieden pluspunten ten opzichte van het barbecueën.
Het aanbod van grills en plancha's is groot. Als u het slim speelt en een mooi assortiment samenstelt, haalt u het onderste uit de kan van de trend.

 

WAT?

De termen barbecueën en grillen worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er een verschil. Op een barbecue wordt voedsel langzaam gebraden, geroosterd of gerookt. Als het vet uit het vlees op de houtskool druppelt, komen er ongezonde stoffen vrij. Op een grillplaat wordt het voedsel kort verhit. De groeven voeren het overtollige vet af, terwijl de grillplaat voorkomt dat de vetten op het vuur belanden. De plancha is een gladde bakplaat die is overgewaaid uit Spanje. Het voedsel gaart met weinig vetstoffen of in zijn eigen sappen, zonder ongezonde rookwalmen. Ook de teppanyaki is een gladde bakplaat, maar dan de Japanse variant.

 

VERKOOPARGUMENTEN

Grills en plancha’s passen perfect in de trend van outdoor cooking én ze bieden pluspunten ten opzichte van het barbecueën

Veelzijdige toepassingen

Grills en plancha's hebben veelzijdige toepassingen, al bereiden we er toch vooral vlees, vis en groenten op. Vlees, bereid op een grillplaat, oogt mooi door de goudbruine lijnen, terwijl het rokerige aroma een typische grillsmaak geeft. Op de plancha kookt men vooral zuiderse gerechten met veel groenten, vis en schaaldieren. De teppanyaki inspireert dan weer oosterse gerechten, met in fijne reepjes gesneden ingrediënten.

Snel, gemakkelijk en gezond

Het rijk van de barbecue is niet uit. Toch lijkt grillen of koken 'a la plancha' meer in trek. Onze immer stijgende interesse voor het koken speelt zeker een rol. Samen rond de plancha of grill vertoeven is gezellig en refereert aan vakantie. De belangrijkste redenen voor het succes? Gebruiksgemak en gezondheid! Met deze argumenten rijft u zó potentiële kopers binnen:

  • je gebruikt weinig of geen vetstoffen: gerechten zijn lichter en gezonder;
  • natuurlijke vetten worden afgevoerd zonder te verbranden;
  • de snelle bereidingsmethode bewaart voedingsstoffen en smaken;
  • je kookt erg veelzijdig (vis, vlees, groenten, schaaldieren, fruit …), van eenvoudig tot experimenteel;
  • je gebruikt de bakplaten binnen en/of buiten, op verschillende soorten vuren;
  • plancha's en grills zijn in een mum van tijd opgestart en verhit;
  • je onderhoudt en reinigt de toestellen snel en zonder gedoe.

 

MEEST GEBRUIKTE MATERIALEN

De plancha is een gladde bakplaat die is overgewaaid uit Spanje. Het voedsel gaart met weinig vetstoffen of in zijn eigen sappen

Geëmailleerd gietijzer of roestvrij staal: het 'traditionele' materiaal heeft een hoge hitteweerstand, houdt de warmte goed vast en verspreidt ze gelijkmatig. Dankzij de groeven krijgen de gerechten een mooi grillpatroon én de bijbehorende rokerige smaak. De producten hebben geen antikleeflaag, maar soms wel antikleefeigenschappen.

Aardewerk

Aardewerk is ideaal voor het grillen van delic

ate gerechten en het bereiden van kleine producten, waarbij de gerookte smaak behouden blijft. Het materiaal is zeer hittebestendig (soms tot 500 °C) en is geschikt voor in de oven, de microgolfoven en op de barbecue.

Antiaanbaklaag

Een grillpan met antiaanbaklaag is doorgaans goedkoper dan rvs of gietijzer, maar gaat minder lang mee omdat de antiaanbaklaag niet zo bestand is tegen hoge temperaturen. Sommige antikleefpannen geven toch een mooi grillpatroon. Bovendien zijn ze handig om gerechten mee te bereiden die anders gemakkelijk uiteenvallen (zoals vis).

 

Innovaties

SLIMME EXTRA'S

Fabrikanten voorzien hun grills en plancha's van nuttige extra's om het verschil te maken. Wend ze aan om twijfelende klanten te helpen bij hun keuze.

Ribbels

Grill met extra hoge ribbels: voor een barbecueachtig resultaat.

Schenktuit

Schenktuiten: om overtollig vocht of vet te verwijderen (eventueel om daarna als jus te serveren).

Steel

Afneembare en/of inklapbare steel: praktisch voor het opbergen of gebruik in de oven.

Warmtebronnen

Geschikt voor alle warmtebronnen: van een inductiekookplaat of een heteluchtoven tot de barbecue.

Afmetingen

Grote afmetingen: om de bakplaat in verschillende kookzones te verdelen (bijvoorbeeld op twee pitten van het fornuis met een verschillend warmteniveau).

Handgrepen

Ergonomische handgrepen: handig om meteen op tafel te serveren.

Lagen

Meerlagige samenstelling: hoe meer lagen, hoe beter de warmte wordt vastgehouden, en hoe mooier het bakresultaat.

Oppervlaktebehandelingen

Oppervlaktebehandelingen voor meer weerstand (tegen zuren, vetten, zepen …) of het soepeler schoonmaken.

 

INTEGRATIE OP KOOKPLAAT

Grills en plancha’s hebben veelzijdige toepassingen, al bereiden we er toch vooral vlees, vis en groenten op

Ook fabrikanten van kookplaten spelen in op de verschillende trends met modulaire kookplaten. De consument kiest uit een combinatie van gas, inductie en vitrokeramische platen, eventueel aangevuld met een speciale kookzone voor de grill of de plancha/teppanyaki. De meeste grills en plancha's zijn geschikt voor het gebruik op alle soorten kookplaten. En er bestaan voldoende modellen en formaten die perfect aansluiten bij de modulaire kookzones óf die op een of twee kookplaten passen. Op die manier verwarmt men de plancha of de grillplaat op verschillende temperaturen tegelijk.

 

VOORRAAD EN PRESENTATIE

De meeste grills en plancha’s zijn geschikt voor het gebruik  op alle soorten kookplaten

Koken is al lang geen noodzakelijk kwaad meer. Voor velen is het een sociale gebeurtenis die gezelligheid vooropstelt. Door de voortdurende en overvloedige aandacht voor koken is het belangrijk voor de dealer om altijd een breed assortiment in huis te hebben. Al spreekt het voor zich dat de verkoop piekt tijdens themamaanden, de eindejaarsperiode, het voorjaar en ook met Moeder- en Vaderdag.

Emotionele argumenten

Omdat eten een overwegend emotionele activiteit is die we met al onze zintuigen beleven, moet de presentatie daar zeker op inspelen. Naast displays met heldere feiten over materialen, toepassingen en voordelen moet de dealer de consument verwennen met emotionele argumenten en informatie: posters met sfeerbeelden, 'smakelijke' opstellingen, leaflets met gerechten, kookboekjes en stalen van de beschikbare kleuren. 

 

Met dank aan Beka, BergHOFF, De Buyer, Demeyere, Emile Henry, GreenPan, Le Creuset en Redelaar