naar top
Menu
Logo Print
11/04/2019 - MARIE VERHULST

VAN PRIMITIEVE START TOT IMPOSANT KOOKPARADIJS
VAN 2.000 M²

Elektro van Assche wint shop design Award best ingerichte winkel

Elektro Van Assche heeft al een indrukwekkend parcours achter zich liggen. Het familiebedrijf, dat ooit heel kleinschalig begon, zowel in oppervlakte als in aanbod, is uitgegroeid tot een indrukwekkende winkel. Na een intensief verbouwingsproces zijn ze helemaal klaar voor de toekomst. Via gezellige corners, een heuse demokeuken en thematafels wordt de klant ondergedompeld in een elektro- en kookparadijs. Centraal in hun visie staan service, duurzaamheid en beleving. De ideale tools om de bal terug te kaatsen naar ketens en onlineshops, en hiermee zetten ze de fysieke retailer vol overtuiging weer op de kaart.

van assche

Van primitieve start …

Carine Van Assche: “Het verhaal van Elektro Van Assche is eigenlijk heel primitief begonnen. Mijn grootouders Leon en Hektoor hadden vroeger in de naoorlogse jaren een café/boerderij/winkel, dat was toen zo. Zij gingen bij de klant een radio of televisie gaan plaatsen en aansluiten en vervolgens demonstreren. Daar bleef het toestel een aantal dagen tot een week staan. Er waren er weinig die toen niet zijn overgegaan tot de aankoop van hun eerste tv-toestel. Telkens wanneer er een toestel verkocht was, had hij weer budget om een nieuw toestel aan te kopen om dat weer te kunnen verkopen. Intussen zat ook Conny’s vader mee in de zaak.”

Conny Van Assche: “In 1968 zijn ze dan naar de huidige locatie gekomen om een klein winkeltje te bouwen. Wij woonden hiernaast, en Carine aan de andere kant van de winkel. Door de bouw van de winkel was er amper nog budget om de winkel te vullen. Gelukkig geloofde Philips meteen in ons verhaal en stonden hun artikels hier in con­signatie. Hierdoor moesten onze vaders pas geld betalen telkens wanneer het product verkocht was. Op die manier is het aanbod telkens uitgebreid en kwam er ook huishoudelektro en bruingoed bij.”

elektro

… tot winkel van 2.000 m²

Carine: “Door de jaren heen is de winkel altijd maar uitgebreid, zowel in de hoogte, diepte als breedte. Met als gevolg dat elk gevoel van eenheid ontbrak. Daarom hebben we er in 2013 en 2017 voor gekozen om daar komaf mee te maken en een grondige verbouwing te realiseren. De winkel was enorm oubollig geworden, er stonden tien verschillende soorten rekken en er lag tapijt met plekken. Daarnaast stond ook alles opeen en was er totaal geen ademruimte voor zowel de klanten als voor de mede­werkers.”

Conny: “Tijdens de verbouwingswerken zijn we open gebleven. Dat was niet altijd evident, aangezien die tien maanden geduurd hebben. Ook voor onze klanten vergde dat veel begrip, maar als we het resultaat nu zien, zijn we wel heel fier.”

Ademruimte & beleving

Carine: “Een van de belangrijkste doelstellingen was dus om die ademruimte te creëren in de winkel. Dat hebben we o.a. gedaan door met lage rekken te werken. Zo kan de klant zich veel beter oriënteren en het overzicht bewaren. Ook alle muren in de winkel zijn weg om nog meer openheid te realiseren. We hebben ook in zones met ver­schillende kleuren gewerkt en gekozen voor warme materialen om een huiselijke sfeer te schep­pen. Daarnaast ontbrak er vroeger be­leving. Wij wilden er­voor zorgen dat de klanten een Disney­gevoel ervaren bij het binnenkomen van de winkel, dat ze meteen omvergeblazen worden. In dat opzet zijn we zeker geslaagd.”

Details

Conny: “Een jaar voor de verbouwing organiseerde Unizo een aantal sessies rond shop design en beleving. Hieruit heb ik enorm veel inzichten gekregen en geleerd dat het allemaal in de details zit. Ook eens gaan kijken bij andere winkels, over verschillende branches heen, is, in tegenstelling tot wat ik dacht, helemaal geen tijdverspilling.”

Omring je met de juiste mensen

Carine: “Het succes van ons verhaal nu is dat we ons weten te omringen met de juiste mensen. Zo hebben we onder andere ook veel te danken aan Martine Dumonceau, een cookwareconsulente die ons enorm veel bij­geleerd heeft over winkelbeleving, trends, presentatiemogelijkheden en dergelijke meer.”

Award voor best ingerichte winkel

Conny: “Het winnen van de Shop Design Award voor de best ingerichte winkel in onze categorie doet enorm deugd. Het bewijst dat we goed bezig zijn met ons team en dat we zo verder moeten blijven doen. Het bewijst ook dat creativiteit onmisbaar is de dag van vandaag. Onze ouders hebben de gouden jaren meegemaakt. Zij moesten geen moeite doen om klanten te lokken, alles ging vanzelf. Wij hebben die luxe niet en ergens vind ik dat niet altijd zo erg. Het is zo leuk om creatief te zijn en steeds nieuwe uitdagingen op te vangen.”

cookwareDuurzaamheid troef

Carine: “Bij de verbouwing hebben we meteen geopteerd om zo veel mogelijk de kaart te trekken van ecologie en duurzaamheid. Zo is er hier niks wegwerp en recycleren we alles in ons eigen containerpark. Al het piepschuim wordt door ons gemalen om te gebruiken in isolatiechape. Ons warmtepompsysteem kan ook omgedraaid worden als koelsysteem in de zomer. Op het dak liggen er zonnepanelen en de lichtstraat zorgt de hele dag door voor veel licht, waardoor we minder verlichting nodig hebben. Alle verlichting is bovendien led- en Dali-gestuurd. Onze toiletten zijn aangesloten op regenwater, alsook de wasmachines op test in ons herstel­atelier. Voor de nieuwe winkelinrichting hebben we ook telkens gekozen voor duurzame en stevige materialen. Als laatste bekijken we ook altijd of een defect toestel niet eerst gerepareerd kan worden aan een economisch verantwoorde prijs.”

Cookware brengt gezelligheid

Conny: “Ons assortiment is geleidelijk aan uitgebreid. Cookware is er pas later bij gekomen. Het is de ideale categorie om mensen op regelmatige tijdstippen naar je winkel te lokken. Bij elektro komen mensen alleen maar als ze een vervanging nodig hebben. Cookware is heel laagdrempelig qua aankoopkost en brengt ook meteen heel wat sfeer en gezelligheid in de winkel. Bovendien zijn het vaak ook de leukste geschenkideeën.”

Carine: “Het aantal merken varieert regelmatig in de winkel. Als we voelen dat een fabrikant niet (meer) achter de vakman en de fysieke winkel staat, dan bouwen we dat assortiment af.”

“Onze ouders hebben de gouden jaren meegemaakt. Alles ging vanzelf. Wij hebben die luxe niet en ergens vind ik dat niet altijd zo erg”

Juiste balans

Conny: “Voor zowel Carine als mij was het eigenlijk wel een evidentie dat we mee in de zaak van onze ouders stapten. Als je naast de winkel woont en je je ouders daar voort­durend over hoort babbelen en op je papfles ‘Philips’ stond, is het niet zo onlogisch dat je mee in de zaak stapt.”

Carine: “Onze broers Dirk en Nico zitten ook mee in de zaak, dus zijn we met vier aandeelhouders. Er is ook een goede verstandhouding tussen ons, al is het soms zoeken naar de juiste balans. Maar we vullen elkaar wel heel goed aan. Waar de mannen vooral technisch heel sterk zijn, zijn wij heel goed om gezelligheid te brengen in de winkel.”

Concurrentie houdt ons scherp

Conny: “Voor het elektrogedeelte hebben we hier in de buurt heel veel concurrentie van ketens. Het is niet altijd evident om op prijs te concurreren met hen. De consument is ook veel mondiger geworden en vraagt je op de man af of je geen korting kan geven omdat het bij een keten een beetje verder goedkoper is. Dat is niet altijd even fijn, maar wij be­seffen zeer goed dat onze sterkte onze service is. Dat weten de klanten ook, want ze komen vaak bij ons aankloppen met een defect toestel dat ze niet bij ons gekocht hebben.”

Type klanten

Carine: “De Elektro Van Assche-klanten zijn ook mensen die weten dat wij maatwerk aan­bieden. Als ze een nieuw toestel kopen dat geïnstalleerd moet worden, doen wij dat altijd. Alle afval dat dat met zich meebrengt, nemen we ook telkens mee om dan te sorteren in ons eigen containerpark. Ook het kapotte toestel wordt meegenomen door ons voor Recupel. De grootste doelgroep die we nog niet altijd even goed bereiken, zijn de jonge mensen. Die neigen heel snel om online alles aan te kopen, tenzij hun ouders de zaak goed kennen. Door leuke snufjes zoals Alexa te demonstreren in de winkel, proberen we ook die jonge doelgroep te bereiken en de meerwaarde te creëren aan hun winkelbezoek.”

demokeukenDemokeuken om u tegen te zeggen

Carine: “Vroeger organiseerden we ook al zeer regelmatig kookdemo’s en -workshops. Ook dat is eigenlijk heel primitief begonnen. We hadden toen een paar tafels die gebruikt werden om zowel op te koken als aan te eten, een vaatwasmachine en één gootsteen. Bovendien was het toen nog beneden waar ook de droogkasten en wasmachine stonden. Die verplaatsten we dan telkens als er een workshop was. Sinds anderhalf jaar hebben we boven een mooie plek waar vijf uitgeruste kookeilanden in staan. Zo kunnen de klanten nu veel beter de workshop actief meevolgen.”

Meer dan een demokeuken

Conny: “Maar zo’n mooie ruimte kan natuurlijk breder ingevuld worden dan enkel als demokeuken en willen hier in de toekomst nog volop aan werken. Zo droom ik ervan om de mogelijkheid aan te bieden om hier iets te eten, terwijl je hier werkt. Daarnaast zou het ook leuk zijn dat klanten hier hun wasjes kunnen komen doen als ze een defect toestel hebben. Ondertussen kunnen ze hier een koffie en taartje nuttigen of een nieuw strijkijzer testen. Momenteel hebben we al een samenwerking met een floriste hier in de streek. Zij organiseert haar bloemenworkshops al in onze demoruimte, aangezien zij daar geen plaats voor heeft. Zo ontstaat er een leuke kruisbestuiving tussen lokale handelaars in de streek én komen er ook mensen die hier anders niet zouden komen. Hier willen we in de toekomst nog verder op ingaan en uitbreiden. Daarnaast is het ook interessant voor fabrikanten. Als ze een nieuw toestel in hun assortiment hebben, is de demokeuken de ideale plek om onze medewerkers op te leiden.”

Samen sterk

Conny: “Wij zijn heel erg fan om samen met enkele lokale ondernemers evenementen te organiseren om elkaar zo te versterken. Zo organiseren we binnenkort een eerste bierroute met drie winkels. Per winkel kunnen de klanten twee biertjes proeven. Op het einde kunnen ze nog enkele leuke prijzen winnen via een tombola. Als je samen dingen organiseert, kan je veel meer mensen bereiken en nieuwe klanten ontmoeten dan als je elk voor je eigen winkel zou blijven denken. Daarnaast hebben we voor de eerste keer een Ladies Night georganiseerd. Over de hele winkel stonden 31 standen verspreid in samenwerking met een 12-tal lokale handelaars en demo’s van leveranciers. Hier wilden we zo’n 175 ladies eens echt verwennen met cocktails en proevertjes.”huisje

Nieuwe stap: keukens

Carine: “Binnenkort starten we met het aanbieden van keukens. Dan is de cirkel echt rond. Ook al hebben we hier alleen al op het kruispunt drie concurrenten, toch geloven we dat we zeker nog het verschil kunnen maken door onze inbouwtoestellen. Wij hebben al die kennis en kunnen meer op maat van de klant werken in plaats van met pakketten te werken. Met de keukens erbij willen we zo de klant een totaalpakket kunnen aanbieden.”

Een beetje meer chauvinistisch

Conny: “Voor de ondernemers die creatief zijn en durven mee te denken met de klant, is er zeker nog een toekomst. Wat er vooral zal moeten veranderen, is de Belgische wet­geving. Soms vind ik dat die gerust wat meer op de Belgische retailers gericht mag zijn. Met e-commerce blijft heel vaak het geld niet in België. Amazon en Alibaba worden hier zo hartelijk verwelkomd en komen zogezegd hier jobs creëren, maar de retailer wordt wel vergeten. Daarnaast vraag ik mij ook af hoe ecologisch het allemaal is.“