naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - MARIE VERHULST

Geen shop-in-shops bij Elcado

Eef Jansen laat zich leiden door gezond buikgevoel

Eef Jansen is al elf jaar lang de leading lady van familiezaak Elcado. Toch had ze initieel andere plannen met haar diploma ingenieur elektromechanica. De enthousiaste zaakvoerster is op zijn minst gedreven te noemen en durft te dromen. Telkens op zoek gaan naar nieuwe merken en streven naar de optimale winkelbeleving vindt ze onwaarschijnlijk boeiend. De concurrentie gaat ze aan dankzij haar persoonlijke aanpak en een niet te onderschatten buikgevoel. Stiekem droomt ze van een hippe koffiebar in haar winkel.

ONTSTAAN WINKEL

“Mijn grootouders hebben Elcado opgericht in 1933. Na mijn ouders sta ik tegenwoordig aan het roer van de winkel. Hoewel het een echte familiezaak is, was ik niet echt voorbestemd om de winkel over te nemen. Ik ben van opleiding ingenieur elektromechanica en heb in de privésector gewerkt bij Alcatel. Na een aantal jaar heb ik deze job echter toch ingeruild voor de winkel en de stap gewaagd. Ik voelde dat ik zelf de beslissingen wou nemen, iets wat je in grote bedrijven niet zomaar kunt doen als werknemer. Binnenkort sta ik dan ook al elf jaar aan het hoofd van Elcado."

Toevallige naam

“De naam Elcado komt van 'elektrisch cadeau'. Die is eigenlijk heel toevallig ontstaan. Mijn vader had de bestelwagen binnengebracht, om die te laten beschilderen met de naam van de zaak, dat was Huis Janssens toen. De schilder vond dat ouderwets klinken echter, en heeft er Elcado op geschilderd. Mijn vader vond dat eigenlijk wel een goede naam, en zo is Elcado ontstaan."

“Alles wat in
de winkel staat, heb ik zelf getest, en ik moet er voor 100% achter staan”

BEKENDE REFERENTIE

“Elcado is dan ook al lange tijd een bekende referentie in de streek. Vroeger verkochten mijn ouders nog ijzerwaren, toen kregen we 'de ijzerwinkel' als bijnaam. Per generatie is het aanbod ietwat veranderd, dit afhankelijk van de interesses van wie toen aan het hoofd stond. Ik heb Elcado dan ook ingekleurd naar mijn interesses: decoratie en koken."

PERSOONLIJKE AANPAK

“Ik denk dat het persoonlijke karakter van de winkel voor veel klanten doorslaggevend is om naar hier komen. We spreken de klanten ook aan met hun voornaam en zij doen dat ook bij ons. Sommige van onze klanten komen zelfs dagelijks naar hier voor het sociale aspect. Ook in de naverkoop zorgen we voorde beste service. Mensen mogen niet bang zijn om voor de kleinste dingen te bellen en dat zijn ze ook niet. Hier kun je het grootste verschil met de ketens maken. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik 100% achter de producten in de winkel sta. Alles wordt getest en ik moet daar dan ook echt helemaal tevreden over zijn, anders kan ik het niet verkopen. Hoe interessant de winstmarges ook mogen zijn."

SFEER EN PRESENTATIE 

"Ik probeer steeds een leuke sfeer in de winkel te brengen, door actuele presentaties te maken. Dat doe ik samen met Astrid en Liliane (twee personeelsleden die samen met Eef in de winkel staan). Ik voel dat dit ook meer verkoop ge-nereert. Ze komen voor een dweil en kopen er nog een lunchbox bij."

Winkelbeleving

“Ik ben dan ook voortdurend bezig om de winkelbeleving zo aangenaam mogelijk te maken.Ik vraag altijd feedback aan nieuwe klanten, en binnenkort komt er een student uit een commerciële opleiding de winkelbeleving bekijken. Ik kan dat niet meer objectief bekijken, dus vraag ik het aan externe mensen, om daaruit te leren."

Workshops

“Aan het einde van het jaar verloten we dan een aantal kookworkshops voor onze trouwe klanten. Tijdens het jaar, vooral op zaterdag, worden er ook demo's georganiseerd in de winkel met bijvoorbeeld een blender of een wafelijzer."

DOELGROEP

“We spreken niet één bepaalde leeftijdsgroep of doelgroep aan. Ik merk dat we zo goed als alle leeftijden over de vloer krijgen. Dat komt ook omdat we hier met drie generaties in de winkel staan. Zo zal een jong iemand meer geneigd zijn om naar Astrid te gaan. Dat doet me plezier, want de jeugd is de toekomst voor mijn winkel. Ik heb ook voor een speelhoekje in de winkel gezorgd. Ik zag dat veel mama's met hun kinderen naar de winkel kwamen, maar ze mochten niks aanraken. Nee, ik wil dat de allerkleinsten zich ook welkom voelen bij Elcado."

WINKELINDELING

“Als je binnenkomt, staat rechts alles wat met een stekker moet worden aangesloten. Dat zijn dan stofzuigers, strijkijzers of koffiemachines. We verkopen ook heel veel accessoires en onderdelen zoals filters. Links vind je dan meer het huishoudgerei, het kookgerief en de decoratie terug. Die indeling van de twee zones blijft zo, maar in de zones veranderen we de indeling wel veel, en spelen we in op de seizoenen."

SAMENSTELLINGASSORTIMENT

“De samenstelling van de producten in de winkel doe ik aande hand van beursbezoeken, maar ik haal ook heel veel inspiratie op blogs en Pinterest. Beslissen doe ik voornamelijk met mijn buikgevoel. In totaal bieden we zo'n 140.000 artikelen aan, dus dat kan tellen."

PRODUCTKENNIS

“Mijn productkennis vergaar ik vooral door de producten uitvoerig te testen. Ik wil weten waarvoor elk knopje dient. Soms wordt er zelfs al eens een toestel uit elkaar gehaald. Dan komt mijn achtergrond als ingenieur naar boven! (lacht) Ik moet gewoon weten hoe het product ineen zit om mijn klanten optimaal te kunnen adviseren."

“Als een bepaalde firma specifieke eisen heeft qua presentatie, dan kies ik daar bewust niet voor”

CONCURRENTIE

“Er zitten hier redelijk wat concurrenten in de streek, maar ik denk dat zij een ander doelpubliek hebben. Ik ervaar hier niet zoveel moeilijkheden omdat ik andere troeven uitspeel. Hier kunnen de klanten terecht voor persoonlijk advies, iets wat ze niet kunnen bij grotere winkels en ketens."

VRIJHEID

“Ik werk bijna nooit met vaste merkencorners en nooit met shop-in-shops. Dit omdat ik op elk moment wil en kan beslissen wat ik waar plaats. Als een bepaalde firma specifieke eisen heeft over presentatie, dan kies ik daar bewust niet voor. Ik wil te allen tijde mijn beslissingsvrijheid over de winkel hebben. Zo heb ik geen enkele verplichting ten opzichte van andere firma's."

COMMUNICATIE

“De communicatie met de klanten verloopt via diverse kanalen. We posten vaak op onze Facebookpagina en we krijgen daar ook veel respons op. Ik ben heel fier op onze pagina omdat ik geen enkele 'like' gekocht heb. De volgers zijn dus één voor één mensen die kiezen voor Elcado en oprecht geïnteresseerd zijn. Daarnaast adverteer ik in tijdschriften en online, en communiceer ik via de website, de webshop en het lichtbord buiten de winkel. Ik probeer de communicatie niet altijd puur commercieel in te vullen, maar af en toe ook een leuke boodschap mee te geven aan de klanten."

TOEKOMST

“Als ik echt mag dromen, dan zou ik een hippe koffiebar in mijn winkel wel zien zitten. Wat de toekomst van de sector in het algemeen betreft, ben ik toch veeleer optimistisch. Ik mag, ondanks alles wat er aan het gebeuren is, zeker niet klagen. Maar we zien wel wat de toekomst brengt. Daarnaast wil ik vooral met dezelfde passie blijven zoeken naar nieuwe merken en producten om Elcado als een blijvende sterke referentie te houden."

ELCADO IN HET KORT
Ontstaan: 1933
Adres: Weg naar Zwartberg 86,3660 Opglabbeek
Aantal personeelsleden: 2
Oppervlakte: 370 m²
Website: http://www.elcado.be/nl
300 klanten per week