naar top
Menu
Logo Print
04/11/2016 - JOSEFIEN DE BOCK

ADVIES EN BELEVING CRUCIAAL BIJ DE VERKOOP VAN PANNEN

Ruim gamma en begeleiding halen klanten naar uw zaak

De vele kookprogramma's op televisie en het grote aanbod van kookboeken tonen aan dat de kookhype nog niet ten einde is. Ook de wereldkeuken blijft opmars maken, daardoor evolueert het kookgerei razendsnel. In het segment van de kookpannen komen er regelmatig nieuwe producten bij. Voor een handelaar is het niet makkelijk om uit dit ruime aanbod een geschikt assortiment samen te stellen voor uw klanten. Wij geven een overzicht en tips om uw verkoop te stimuleren.


DE JUISTE PAN VOOR ELKE KLANT

Met uitzondering van het aanbod in de grootdistributie en de online verkoop, zijn alle kookpannen die vandaag op de markt worden gebracht geschikt voor inductie. Dus daar hoeft u als vakhandelaar alvast niet van wakker te liggen. Uw klanten helpen om de pan te vinden die het best bij hen past, is echter niet zo eenvoudig. Hiervoor dient u goed te weten welke soorten er bestaan.


MATERIAALKEUZE

Nadat uw klant de keuze gemaakt heeft voor een kleef- of antikleefpan, kan hij kiezen uit een aantal technologieën en materialen waaruit de body van de pan is opgebouwd. De voornaamste zijn aluminium, staal, meerlagig materiaal en gietijzer.


Aluminium

Aluminium zorgt voor snelle geleiding van warmte in de pan. Dit maakt aluminiumpannen aangewezen voor dagelijks gebruik, mede doordat ze vandaag allemaal voorzien zijn van een antikleeflaag. De uitstekende warmtegeleiding zorgt er echter ook voor dat de pannen snel kunnen vervormen. Door middel van innovatieve oplossingen trachten kwaliteitsmerken de bodemstabiliteit en doorwarming te optimaliseren om zo het verschil te maken met de goedkopere pannen die talrijk worden aangeboden online en in de grootdistributie.

Staal en meerlagig

Staal (inox) is een veelzijdig, stevig en duurzaam materiaal. Het is echter geen optimale warmtegeleider, waardoor de bodem vaak uit lagen wordt opgebouwd om een goede warmtegeleiding te bekomen. Vele merken hebben meerlagige pannen in hun gamma, die zijn opgebouwd uit een stalen buiten- en binnenlaag en een aluminium middenlaag. Deze pannen bieden een optimale warmtespreiding en houden de warmte goed vast, waardoor je energiezuinig kan koken. Ze voorkomen ook het kromtrekken van de pan. Ondanks hun vrij hoge prijskaartje zijn deze pannen ideaal om mee uit te pakken in uw zaak. Hiermee kunt u zich onderscheiden van het onlineaanbod en de grootdistributie, die vooral de focus leggen op relatief goedkoop aluminium. Gezien hun duurzaamheid zijn meerlagige bakpannen ideaal voor dagelijks gebruik.

Gietijzer

Gietijzer kan zeer hoge temperaturen aan (tot 225 °C) en is minder gevoelig voor temperatuurschommelingen. Hierdoor wordt continu de ideale baktemperatuur behouden, wat leidt tot een mooie korstvorming en een homogene garing van vlees, vis en groenten. Gietijzer is een duurzaam materiaal dat niet snel verslijt. De achilleshiel is de reiniging: die kan pas gebeuren wanneer de pan is afgekoeld, om breken te voorkomen.

VERKOOPTIPS

 

Groot aanbod, kleine voorraad

Iedere klant heeft andere behoeftes. Voorzie daarom een zo ruim mogelijk gamma van pannen in uw winkel. U hoeft niet over een grote voorraad te beschikken, want de meeste leveranciers kunnen snel leveren. Het is een goed idee om kookaccessoires als spatels in silicone, hout en bamboe aan te bieden voor (antikleef)pannen. Wanneer uw klant een duurdere pan aankoopt, is hij immers sneller geneigd om een geschikte kooktool aan te kopen, zodat de pan niet beschadigd wordt.

Presentatie per merk

Alle merken bieden verkoopondersteunende tools zoals affiches, displays en huis-aan-huisfolders. Presenteer de pannen per merk, niet per type. Zo krijgt uw klant een duidelijk zicht op de sterktes van ieder merk en zal hij sneller een keuze kunnen maken. Het is ook belangrijk om online aanwezig te zijn met een website en misschien zelfs een webshop, want klanten informeren zich steeds vaker via het web.

Deskundig advies = troef

Als speciaalzaak loopt u vandaag het risico om louter een 'etalage' te worden. De consument komt uw pannen bekijken en bestelt ze vervolgens online of in de grootdistributie voor de laagste prijs. Om dit te vermijden, moet u advies en begeleiding uitspelen als unieke troeven. Veel mensen gebruiken, zonder het te beseffen, hun pannen totaal verkeerd. Als specialist is het uw taak om hun de juiste vragen te stellen over hun eetgewoontes en vervolgens de juiste pan aan te bieden.

Focus op beleving

Een webshop kan mooie beelden tonen en lage prijzen bieden, maar het enige zintuig dat wordt bediend, is het zicht. In uw winkel kunt u uw klant de pannen echt laten beleven: hij kan ze vastpakken, de geuren van een gerecht ruiken als er een kookdemonstratie wordt gegeven, de smaak proeven. Als u zich profileert als deskundige speciaalzaak waar van alles te beleven valt, zult u makkelijk klanten naar uw winkel halen en hoeft u geen antwoord meer te geven op de zo vaak gestelde vraag naar de goedkoopste pan.

Geschenkartikel bij uitstek

De verkoop van kookpannen piekt traditioneel rond het eindejaar. Over het algemeen ligt de verkoop hoger tijdens de koudere maanden dan in de zomer omdat er dan minder warme gerechten worden bereid.