naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - JOSEFIEN DE BOCK

HANDIGE KEUKENHULPJES POPULAIRDER DAN OOIT

Spiraalschilders, zoals deze van A'Domo, zijn erg populair, maar vragen soms wat meer uitleg. Zorg er dus voor dat u goed geïnformeerd bent

Tijdsbesparing en focus op gezonde voeding boosten verkoop keukenhulpjes

Koken is nog steeds in. De mensen experimenteren graag in de keuken, maar het mag allemaal niet te veel tijd (drukdrukdruk, weet u wel) en inspanning (lees: opruimwerk achteraf) kosten. Gelukkig zijn er heel wat handige keukenhulpjes op de markt waarmee iedereen zich een volleerde chef-kok waant en snel en makkelijk aan de slag kan. Snijders, persers, lepels, spatels, tangen, fruit- en groentehulpen mogen niet ontbreken in het assortiment.

AFBAKENING ASSORTIMENT

Onder 'keukenhulpjes' verstaan we diverse items, apparaten en toestellen die het de consument makkelijker maken in de keuken. Op enkele uitzonderingen na gaat het om niet-elektronische, kleinere producten die weinig plaats in beslag nemen. Het segment bevat ten eerste een aantal tijdloze sterkhouders. Een paar lepels en spatels, een schilmes en een schaar, een rasp en een zeef, een pureestamper en een klopper, een flessen- en blikopener, en ga zo maar verder: iedereen heeft deze items wel in de keukenlade of -kast liggen, vaak zelfs meerdere stuks. We staan er op den duur niet meer bij stil dat deze keukenhulpjes het kokkerellen een pak vergemakkelijken. Ze mogen dus niet ontbreken in uw speciaalzaak.

Strak design dat gezien mag worden

Vandaag gaat de focus steeds meer uit naar de looks en het design van de producten. Keukenhulpjes worden niet noodzakelijk meer opgeborgen, maar mogen best gezien worden in de keuken. De trend is strak en sober. Er zijn merken die spelen met kleuren en vormen, maar neutrale, tijdloze items scoren het best. De mensen gaan ook geregeld op zoek naar een mooie pot, een leuke staander of een rek voor hun keukenhulpjes. Het is goed om ook dergelijke producten in uw gamma op te nemen.

Vandaag de dag zijn snijhulpen, zoals deze dunschiller van Opinel, een must have in uw assortiment

Snijhulpen erg in trek

Deze typische sterkhouders, vaste waarden in het segment zeg maar, worden aangevuld met meer trendgevoelige producten (vaak 'as seen on TV'). Vandaag zijn allerhande snijhulpen, zoals dunschillers, mandolines, choppers en dicers, erg in trek. Ook spiraalsnijders verkopen als zoete broodjes, al behoeven deze producten wat meer uitleg en moet u er dus voor zorgen dat u goed op de hoogte bent van de werking, het onderhoud enz. Eveneens populair zijn lookpersen en pizzasnijders.
De klant eet graag gezond, maar het mag allemaal niet te veel tijd kosten. Met deze handige tool van Lekué maak je snel en gemakkelijk een gepocheerd eitje

Gezonde voeding

Een reden voor de populariteit van al deze snijhulpen kan de toegenomen aandacht voor gezonde voeding zijn. Hierdoor komen er meer groenten en fruit op het menu, en die producten moeten natuurlijk geschild en/of gesneden worden
het liefst zo snel en eenvoudig mogelijk. Dit verklaart ook waarom fruitsnijhulpen (bv. appelsnijder, ananassnijder, fruitboor, aardbeiontkroner) en groentesnijders (bv. toestel voor het toppen van prinsessenboontjes, het slicen van avocado's of het schillen van asperges) het zo goed doen. Onthou dus goed: de consument wil heel graag gezond eten, maar het mag toch allemaal niet te veel tijd kosten.

Veelzijdige keukenhulpjes

De merken bevestigen de populariteit van items die diverse handelingen combineren, bijvoorbeeld keukenhulpjes om pannenkoekenbeslag te maken of om mayonaise op te kloppen. Hiermee gaat het snel én er is minder afwas achteraf.

Deze voorraadbussen van Brabantia kunnen ook als maatbeker gebruikt worden om meteen de juiste hoeveelheid pasta of rijst af te meten

Als antwoord op deze tendens brengt een fabrikant binnenkort nieuwe voorraadbussen met een maatbeker op de markt. Hiermee kan men makkelijk en accuraat de juiste porties rijst, pasta en dergelijke afmeten. Zo wordt er bovendien minder voeding verspild. Een andere fabrikant kwam met een strak vormgegeven oestermes van designer Nik Baeyens dat aan beide kanten gebruikt kan worden en waarmee elk type oester opengemaakt kan worden. Een veelzijdig product dat bovendien erg mooi oogt volledig binnen de verwachtingen van de consument van vandaag.

Focus op kwaliteit

Door de niet kapot te krijgen kookhype hecht de consument meer belang aan degelijk basismateriaal zoals kookpotten en -pannen van prima kwaliteit. Hiervoor is men bereid een iets hogere prijs te betalen. Als gevolg gaat er ook veel aandacht uit naar de kwaliteit van keukenhulpjes. Vooral op het vlak van spatels en lepels, die in combinatie met potten en pannen worden gebruikt, is kwaliteit voor velen een belangrijke factor.

De merken spelen daar uiteraard op in, bijvoorbeeld met stijlvolle spatels in silicone, waarmee de bodem van de pot niet beschadigd raakt. Bovendien is het materiaal bestand tegen de hitte, zodat het niet smelt, wat bij de goedkopere varianten wel eens kan voorvallen.

Le Creuset heeft spatels in silicone. Ze beschadigen de bodem van de kookpot niet en zijn beter bestand tegen hitte dan goedkopere varianten

Breed gamma

Toch is het belangrijk dat u een breed gamma aanbiedt in uw winkel en zich niet enkel richt op het duurdere segment. Al uw klanten moeten immers aan hun trekken komen. Met een evenwichtig aanbod, waarbij u sterkhouders en trends slim combineert, kunt u hen inspireren en in aanraking brengen met producten waar ze misschien nog niet aan gedacht hadden. Zo geeft u uw verkoop een mooie boost. Veel merken spelen hierop in door totaalconcepten aan te bieden die, naast keukenhulpjes, ook andere items bevatten (kookwekker, mengkom, koksmes, snijplank, keukenweegschaal …).

AANTREKKELIJKE PRESENTATIE

Bovendien zorgen ze voor een leuke presentatie van hun lijnen, wat de verkoop extra stimuleert. U kunt rekenen op prima verkoopondersteuning door middel van makkelijk op te zetten displays, rekjes en dergelijke meer (van klein tot groot).

Impulsaankopen aan de kassa

Het is goed om bepaalde kleinere, veelal seizoensgebonden items (bv. ijsschepper, aardbeiontkroner, aspergeschiller) in een rekje aan de kassa te plaatsen omdat dit typische impulsaankopen zijn. U hoeft geen grote voorraad van keukenhulpjes aan te leggen; de merken kunnen erg vlot leveren. Zorg beter voor een ruim gamma en een aantrekkelijke presentatie.

Een aantrekkelijk seizoensgebonden kassadisplay, zoals dit van Billiet-Vanlaere, verhoogt de kans op impulsaankopen aan de kassa

Een eenduidig antwoord op de vraag hoe de producten het best gepresenteerd worden, bestaat niet. Het draait erom de juiste balans te vinden tussen merk-, product- en prijscommunicatie. Weet wel dat seizoensgebonden of tijdelijke producten zich goed lenen voor een originele presentatie. U kunt bijvoorbeeld werken binnen een bepaald thema en vervolgens verschillende keukenhulpjes uitstallen (bijvoorbeeld barbecue, kerst …).

Belangrijke rol van de speciaalzaak

Minstens even belangrijk als de presentatie is het advies dat u uw klanten geeft. Ongetwijfeld ervaart u als speciaalzaak concurrentie van supermarkten, huishoudketens en woonwarenhuizen. Ook de onlineverkoop wint terrein, vooral voor vervangproducten en wanneer het gaat om kleinere bedragen. Toch vindt de meeste verkoop van keukenhulpjes nog plaats in de winkel. Het is belangrijk dat u zich blijft onderscheiden door een relevant productassortiment aan te bieden en te zorgen voor het juiste advies en begeleiding. Klanten komen naar uw winkel om zich te informeren en de producten te zien, te voelen en, indien mogelijk, zelf te ervaren (bijvoorbeeld tijdens een demosessie). Als speciaalzaak bekleedt u een vrij vooraanstaande positie binnen het segment. Als u zich daar goed van bewust bent en er op de juiste manier mee omgaat, kunnen keukenhulpjes u een mooie extra omzet opleveren.