naar top
Menu
Logo Print
17/01/2018 - STEFAN ACKE

OOSTERLINCK CREEERT KRUISBESTUIVING TUSSEN KOOK- EN WOONWINKEL

Thomas Minnebo van kookwinkel en interieurzaak Oosterlinck
Thomas Minnebo: “We proberen de nadruk te leggen op jong Belgisch design"

Succes met twee concepten onder een dak

Nog maar drie jaar geleden is het dat Oosterlinck de kloeke beslissing nam om zijn traditionele ijzerwarenhandel-met-kookwinkel om te vormen tot een kookwinkel-met-interieurzaak. Met succes, want het interieurgedeelte heeft de kookwinkel ondertussen overvleugeld. “Destijds voelden we een nieuwe markt toen de kookhype begon. Ook met dit concept waren we er op tijd bij. Het heeft een grote inspanning gekost om ons nieuwe concept bekend te maken en we doen enorme inspanningen om onze klanten blij te maken. Het is echter een strijd die we dagelijks met plezier voeren."

INSPELEN OP DE KOOKHYPE

De roots van Oosterlinck gaan terug tot 1961, toen de grootouders van huidig zaakvoerder Thomas Minnebo een klassieke ijzerwarenzaak openden. “Toen ik afstudeerde, had de ijzerwinkel de gekende klassieke vorm met een kleine afdeling kookspullen. Eigenlijk was die ijzerwarenhandel niets voor mij. Ik voelde destijds dat de kookhype eraan kwam, en we hebben toen de kookwinkel uitgebreid als een volwaardig modern concept met een kookruimte en een veel ruimer assortiment. We zijn merkgebonden gaan werken en zijn zo op korte termijn mooi gegroeid."

Omzetverdeling kookwinkel en interieurzaak Oosterlinck

Weg met de tuinmachines

Drie jaar geleden besloot Thomas om met het ijzerwarengedeelte te stoppen. “Onze ervaring was dat jonge mensen de klassieke ijzerwinkel niet meer kenden en dat zij makkelijker de weg naar een grote doe-het-zelf vonden. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat onze vaste klanten ergens anders terechtkonden voor hun gereedschap, aan dezelfde voorwaarden en met dezelfde service."

JONGE MARKT VOOR WOONWINKEL

“In de plaats daarvan kwam de woonwinkel. Onder een dak hebben we nu dus twee verschillende concepten, die we ook fysiek van elkaar gescheiden houden. De kookwinkel is een speciaalzaak voor de hobbykok en het woonconcept draait rond toegankelijk design: een relatief nieuw segment in meubelen en decoratie."

Belgisch design, scandinavisch geïnspireerdInterieurwinkel en kookwinkel Oosterlinck

“We willen er een heel nieuw publiek mee aanspreken, het is een relatief jonge markt. We zijn gestart met Scandinavische merken omdat zij de voorloper waren in dat segment, maar tegenwoordig zijn daar ook Nederlandse en Belgische merken bij. We proberen de nadruk te leggen op jong Belgisch design. Momenteel hebben we in decoratie 15 à 20% Belgische merken, in meubelen 5 à 10%. Als jonge mensen zelf iets moois maken wat bij ons concept past, al is het een juweeltje of een lamp, dan verkopen we dat graag."

Trendsettend

“De afstand tussen ons en onze ontwerpers en tussen ons en onze klanten proberen we zo klein mogelijk te houden. Dat moet ook - er is veel onlineverkoop en om je te onderscheiden, moet je de trends kort opvolgen. Voor onze woonwinkel hebben we ervoor gekozen om zo trendsettend mogelijk te zijn. Dat is risicovol, maar onze klanten verwachten en appreciëren dat. Ik merk dat ze heel vaak terugkomen om te kijken wat er nieuw is qua kleuren, stijlen en trends, en dat is een grote verantwoordelijkheid. We proberen onze beide concepten zo laagdrempelig mogelijk te houden, maar wel de juiste informatie mee te geven. We willen niet altijd het duurste verkopen, maar wel datgene wat het meest bij de behoeften van elke individuele klant past. Een persoonlijke band met onze klant is onze grootste ambitie, wat hopelijk voor meer loyauteit zorgt. Blije klanten die feedback geven over hun interieur of kookervaringen, geven ons enorm veel voldoening."

INRICHTINGInterieurwinkel en kookwinkel Oosterlinck

“Bij een trendsettende woonwinkel hoort ook een goede inrichting - die verandert hier razendsnel, samen met de assortimenten.

Ik probeer de twee concepten min of meer gescheiden te houden, maar soms creëer je juist een meerverkoop door te combineren en bijvoorbeeld de gedekte tafel te presenteren op de tafels die je ook verkoopt. Dat werkt alleen als je je assortimenten goed op elkaar afstemt."

BELANG VAN RECLAME

“Onze klanten zijn veelal jonge mensen, die met een beperkt budget niet enkel Ikea willen, maar ook een paar bijzondere stukken. Voor de merken die we aanbieden, willen ze echt wel een afstand afleggen. Voor de kookwinkel is onze actieradius 10 à 15 kilometer, voor de woonwinkel is dat 40 kilometer.

We zitten niet in een winkelstraat of op een steenweg, waardoor we veel initiatieven moeten nemen om mensen tot hier te krijgen. Dat doen we door trendsettend te zijn, maar we hebben ook een groot marketingbudget en zijn heel actief op sociale media en het internet.

Het hoogtepunt van onze marketing is onze eindejaarsfolder die we elk jaar zo vooruitstrevend mogelijk maken. Zowel in stijl als in gekozen producten. Deze wordt in onze omgeving met de post bedeeld, naar onze klanten per post gestuurd, maar ook intens gepromoot op sociale media."

Interieurwinkel en kookwinkel Oosterlinck

Groot bereik

“Om jongeren met de woonwinkel te bereiken, zijn we erg actief op Facebook en Instagram. Daar zit wel een groot verschil met de klant voor de kookwinkel: die is traditioneler en bijgevolg is onze reclame voor hen meer in geprinte media. Maar toch: vanmorgen heb ik stoelen verkocht aan twee mensen van wie de kinderen hier stoelen hadden gekocht. Die waren zo gecharmeerd dat ze hun ouders ook naar hier hadden gestuurd. We bereiken dus wel degelijk alle leeftijdsgroepen."

Groot budget

“Ons reclamebudget bedraagt 5 à 10% van onze omzet. Ik heb zelf een marketingopleiding gehad en besef dus dat reclame en imago erg belangrijk zijn. Ik sta graag zelf in de winkel en merk ook dat ik de meeste voeling met de woonwinkel heb. Ik wil niet het soort klassieke meubelverkoper zijn dat de mensen zo veel mogelijk probeert te verkopen vanwege een commissie. Ik wil een langetermijnrelatie met de klanten opbouwen."

Interieurwinkel en kookwinkel Oosterlinck

Voorzichtig investeren

“We zijn snel gegroeid, maar ik blijf voorzichtig. Ik heb me niet doodgeïnvesteerd in de woonwinkel, want hypes kunnen ook snel gedaan zijn. Ik heb gewoon twee trends op tijd herkend en er goed op ingespeeld. Ik hoop de volgende trends ook op tijd te herkennen. Alles verandert en de uitdaging is om altijd kort op de bal te spelen. Het is makkelijk om mooie en dure producten te vinden, maar omdat we zulke jonge klanten hebben, zoeken we naar mooie, toffe dingen die ook nog toegankelijk zijn. Dat is de grootste uitdaging."

Langetermijngroei

“Ik geloof sterk in een langetermijngroei. Een mogelijke bedreiging zou immers kunnen zijn dat de stijlen die wij voeren, op termijn te mainstream worden. Dan vindt men ze in te veel distributiepunten, zowel fysiek als online. Nu willen de mensen een bepaalde inspanning doen om bepaalde producten te zien en te hebben, maar als ze het overal kunnen vinden, dan zal onze actieradius ook dalen. Ik ga bijgevolg altijd op zoek naar merken die selectief zijn in hun distributie.“

Binnenkort ook webshopInterieurwinkel en kookwinkel Oosterlinck

“We zijn momenteel aan het werken aan onze webshop, maar we groeien zodanig hard dat die wat vertraging heeft opgelopen. Mijn gevoel zit ook nog meer bij een fysieke winkel, vanwege het contact met de klanten. Online heb je ook weinig meer argumenten dan de prijs, en de prijs vind ik nu een van de slechtste argumenten om te verkopen. Als de kortingen te groot worden, dan heeft niemand er nog iets aan. Nu hebben we onze expertise, onze aanpak, onze inrichting. Een pure prijsfocus is ook voor de consument niet goed, want dan krijgt die een slechtere dienstverlening. Dat is iets om over te waken."

Online is geen bedreiging

“Desondanks voel ik me niet bedreigd door het onlineverhaal. Meestal zijn wij de trendsetters en hebben we de dingen voor de onlinespelers ze hebben. Voor meubilair is de onlinemarkt toch ook nog steeds relatief beperkt: de klant wil een meubel toch nog steeds eerst eens gevoeld en getest hebben. Tegen het einde van het jaar zal een groot deel van ons meubelassortiment ook op onze webshop staan. Als mensen dan van Hasselt naar hier komen om te komen kijken en ze pas achteraf willen aankopen, dan kan dat. Omgekeerd werkt het ook. Tegenwoordig dient een webshop niet enkel voor de verkoop, het is ook de etalage van je winkel."

KRUISBESTUIVINGInterieurwinkel en kookwinkel Oosterlinck

“Wat me opvalt voor zowel koken als wonen, is dat de trends steeds sneller gaan. In een halfjaar tijd is iets in en alweer uit, terwijl het vroeger soms twee, drie jaar was. De internetverkoop versnelt dat alleen maar. Het is bijgevolg een constant aanvoelen: hoe ver zitten we in de trend, wanneer is het tijd om te stoppen? Dat loopt bij ons ook soms mis. De Scandinavische trend waar we mee begonnen zijn, is in die drie jaar tijd ook enorm geëvolueerd. Vandaar het belang om bij te blijven en wendbaar te blijven.“

Niet op één paard wedden

“Wat ik ook belangrijk vind, is om niet op één paard te wedden. We staan achter onze producten, maar we willen onze twee concepten niet te specifiek definiëren en flexibel blijven. Zoals al gezegd, veranderen trends en hypes enorm snel en als de klant je zaak maar met één stijl of productgroep associeert, kan je omzet daar snel onder lijden. Daarom investeren we ook voorzichtig om een plotse of onverwachte omzetvermindering aan te kunnen.

Nog steeds groot publiek voor kookwinkel

“Dat wil niet zeggen dat we de kookwinkel nu stiefmoederlijk behandelen. De mensen willen nog steeds een goede kookpot of een goede messenset, maar de kleine hypes zijn ze even beu. Twintig procent meer reclame-inspanning zal naar onze ervaring momenteel geen vijf procent meerverkoop opleveren. Het leuke is dat we hier door de twee concepten die we onder één dak hebben, een echte kruisbestuiving kunnen creëren. Lokaal zijn we vooral bekend door de kookwinkel en ontdekken de klanten iets nieuws voor het interieur; voor de interieurkant komen ze van verder en dan ontdekken ze de kookwinkel." 

STEEKKAART OOSTERLINCK

  • zaakvoerder: Thomas Minnebo;
  • opgericht: 1961;
  • personeel: 3 fte's en 1 parttime;
  • openingsuren: maandag en zondag gesloten, dinsdag-vrijdag open van 09.00 tot 18.00 uur, zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur.