naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - AN DE MAERE

BADKAMERACCESSOIRES: BELANG VAN SFEER STIJGT

Ga voluit voor een efficiente, inspirerende en sfeervolle winkelpresentatie

De rol van de badkamer verandert. Van een ruimte die puur functioneel werd gebruikt, slaat de consument meer en meer de richting in van wellness en ontspanning. De producten die men voor de badkamer aanschaft, moeten dus niet alleen functioneel, maar ook mooi zijn en passen in de sfeer die men wil creëren. En dat geldt niet alleen voor het sanitair en het meubilair, maar ook zeker voor de vele accessoires die gebruikt worden in de badkamer. Voor een goede verkoop is het belangrijk om die sfeer ook in de winkel uitgebreid aan bod te laten komen.

TRENDS, KLEUREN & VORMEN

Modern en strak

De trends voor accessoires volgen uiteraard de trends van de badkamers zelf. In het algemeen betekent dit modern en strak design, gekoppeld aan functionaliteit.

Klassiekers, pastel en frisheid

De belangrijkste kleuren in het badkamergebeuren zijn nog steeds wit, zwart en grijs. Die basis wordt verder aangevuld met een uitgebreider kleurenpalet dat regelmatig verandert. Erg trendy nu zijn de pasteltinten, maar ook groen en blauw doen het goed in de badkamer, aangezien ze frisheid oproepen. En tot slot wordt er soms ook rekening gehouden met de kleurinvloeden per seizoen: frissere kleuren in het voorjaar en warme tonen in het najaar.

Met losse accessoires kan men zeker kleuraccenten leggen, maar we zien toch dat de consument bij duurdere items kiest voor de 'veilige' kleuren wit, grijs en zwart.

Dominante vormen

Als het op vorm aankomt, is basic nog steeds het codewoord voor de badkamer. Functionaliteit is belangrijk en een eenvoudige en goed doordachte vormgeving die inspeelt op hygiëne en gebruiksgemak, is dus een must. Daarnaast zien we ook op de natuur geïnspireerde elementen terugkomen. Zij zorgen voor een warme uitstraling en brengen buiten naar binnen. De unieke handgemaakte producten, tot slot, zorgen voor de nodige originaliteit en creativiteit.

PRESENTATIE OP DE WINKELVLOER

Efficiënte indeling

Het assortiment van badkameraccessoires hoort uiteraard thuis in de afdeling bad & wellness. Of u presenteert per merk of per soort, hangt af van de voorkeur van de winkel zelf. Sommige winkels zijn zeer merkgericht, terwijl anderen meer inzetten op de functie of de kleuren van de producten. Van het grootste belang is de producten goed te presenteren. Showmodellen uit de verpakking dus.

Werk met concepten

Om extra impact te creëren op de winkelvloer, kunt u werken met sfeer- en kleurconcepten. Bijvoorbeeld: een badmat heeft bijpassende accessoires, handdoeken, wasmanden, badjassen, vuilbakjes en zelfs zepen. Al deze items kunt u samen presenteren, zodat ze nog beter tot hun recht komen. Voor de consument klopt het totaalplaatje ook, want door verschillende productgroepen samen te presenteren, ziet hij perfect hoe zijn eigen badkamer er in de realiteit kan uitzien. En bovendien breng je hem zo ook op ideeën.

Gebruik pos-materiaal

Leveranciers stellen vaak POS-materiaal ter beschikking aan de winkeliers. Van stoffen banners over informatieve schapdisplays tot opvallende hangers en wobblers, allemaal zorgen ze voor nog meer sfeer in de winkel.

VOORRAADBEHEER

Drie stuks per artikel

Voldoende voorraad is cruciaal voor een winkel; de hedendaagse shopper wil zijn aankopen immers meteen meenemen naar huis. Een mooie regel is om ongeveer drie stuks van elk artikel in het schap of op de tafels te plaatsen. Als er dan een product verkocht wordt, blijft de algemene presentatie toch kloppen en heeft de volgende shopper nog steeds een goed totaalbeeld van het getoonde concept.

Weinig echte pieken

De verkoop van badkameraccessoires kent een lichte stijging in het voorjaar en de zomer, de klusmaanden bij uitstek. Daarnaast is ook een verhuizing een belangrijk moment voor nieuwe aankopen voor de badkamer, maar dat gebeurt het hele jaar door.

ACCESSOIRES BIJ DE ACCESSOIRES

In dit artikel hebben we het al over accessoires, maar toch kunt u ook hier nog enkele andere producten aan toevoegen om crossselling te stimuleren. Bij de zeepdispensers kunt u bijvoorbeeld verpakkingen vloeibare zepen verkopen. Aangezien we toch in de wellnesssfeer zitten, zijn ook leuke zeepjes, crèmes en douche- en badproducten een mooie aanvulling op het gamma. Bovendien creëert u op die manier nog meer sfeer en geeft u de consument wat extra inspiratie.

UITGEBREID PRODUCTAANBOD

Er zijn tal van producten op de markt om de badkamer efficiënt te organiseren. We delen hen in naar de stromen/handelingen in de badkamer.

  • Toiletgebruik: toiletrolhouders, toiletroldispensers, toiletborstels.
  • Kleding: wasmanden, wastassen, droogrekken, haakjes.
  • Douchen/baden/wassen: zeepdispensers, zeepschalen, handzepen, tandenborstelbekers en -houders, bakjes voor de douche, handdoeken, badmatten, badjassen, handdoekrekken.
  • Afval: vuilbakjes.
  • Gewicht: weegschalen.
  • Andere accessoires: spiegels, beautyboxen, kaarshouders, tissuehouders, wattenschijfhouders, juwelenhouders, medicijnkastjes, opbergmanden.