naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - JOSEFIEN DE BOCK

COMPLETE BESTEKSETS BLIJVEN HET GOED DOEN

Zorg voor een breed en kwaliteitsvol gamma in diverse stijlen en prijsklassen

Mooi bestek maakt een gedekte tafel compleet en creëert de juiste sfeer. Van echte trends of vernieuwingen is er geen sprake; bestekken zijn beschikbaar in tal van stijlen, vormen, afwerkingen en prijsklassen. In een tijd waarin er veel 'goedkopere alternatieven' beschikbaar zijn in de grote ketens, is het raadzaam om kwaliteit en vakkennis als troef uit te spelen.

INOX EN GEHARD STAAL

Kwaliteitsvol bestek wordt vandaag vervaardigd uit inox 18/10 (18% chroom, 10% nikkel). De toevoeging van nikkel maakt de productie en aankoop duurder, maar zorgt er ook voor dat het bestek beter bestand is tegen diverse invloeden tijdens het gebruik en de reiniging. Inox 18/10 behoudt zijn glans/ matte afwerking langer, is vaatwasbestendig en biedt ook meer weerstand tegen corrosie en krassen. Binnen de bestekken, die gemaakt zijn uit inox 18/10, kunnen er nog prijsverschillen zijn, bijvoorbeeld door de afwerking van het staal (verzilverd, gegalvaniseerd, gezandstraald, gepolijst …). In het duurdere segment beschikken messen over een steviger lemmet in gehard staal, waarmee er fijner gesneden kan worden.

TRENDS

Sobere vormgeving viert hoogtij

Alle merken hebben tal van collecties waarbij alle stijlen goed vertegenwoordigd zijn, van eigentijds en strak tot traditioneel en landelijk. Vandaag viert de sobere vormgeving hoogtij op veel vlakken (bv. interieur), maar dat wil niet zeggen dat 'traditionelere' bestekken niet meer verkopen. Bij veel merken zien we decoratieve, barokke structuren op de handgrepen. Ook handgrepen van kunststof, al dan niet in frisse kleuren, komen vaak voor.

Vintage

Van echte trends of vernieuwingen is er in dit segment geen sprake. Bestekken zijn gebruiksvoorwerpen waarbij kwaliteit en ergonomie op de eerste plaats komen. Er zijn wel enkele tendensen. Vandaag is, dankzij de 'vintage' revival, bestek in goud/koper/zwart in trek, evenals zachte, ronde vormen. Veel merken werken samen met (beroemde) ontwerpers, wat voor bepaalde klanten een extra verkoopargument betekent. Ook kinderbesteksets doen het goed.

AANBOD SAMENSTELLEN

Basisbesteksets blijven populair

Bij de aankoop van een bestek kiezen de meeste mensen voor een set in plaats van los bestek. Dit is praktisch omdat men meteen alles in huis heeft, en het scheelt vaak aanzienlijk in prijs. De hardrunner is de 24-delige basisset (6 tafelmessen, 6 tafelvorken, 6 tafellepels, 6 koffielepels). Ook de 30-delige set is populair, die is uitgebreid met 6 taartvorkjes. Voor veel mensen is dit voldoende, zeker als ze een beperkt budget beschikbaar hebben.

Handige uitbreidingen

De meeste mensen kiezen voor een basisset van 24 of 30 stuks, die ze geleidelijk aanvullen met andere bestekdelen. Denk aan visbestek, steakmessen, dessertbestek, serveerbestek, taartschep, sauslepel en pollepel. Er zijn natuurlijk ook mensen die meteen een uitgebreide set van 40, 60, 78, 84 of meer dan 100 stuks in huis halen. Het handige hieraan is dat men in één keer alle gewenste onderdelen heeft, allemaal in hetzelfde design. De prijs is hoger dan een basisset maar het komt voordeliger uit dan wanneer alle aanvullende bestekdelen los aangeschaft worden. De reden waarom de meeste mensen toch opteren voor een basisset is omdat grote sets onderdelen bevatten die minder vaak gebruikt worden.

Breed en kwalitatief aanbod

Het is belangrijk dat u zorgt voor een breed aanbod in uw winkel. Zorg voor sets en losse bestekken in diverse stijlen en prijsklassen zodat elke klant vindt wat hij zoekt. U hoeft geen grote voorraad aan te leggen want de merken kunnen doorgaans snel leveren.

PAKKETTEN EN PROMOTIES

De aankoop van een bestekset is iets persoonlijks omdat het doorgaans 'voor het leven' is. De meeste mensen kopen dit dan ook zelf. Wat wél vaak als geschenk wordt gegeven, zijn originele concepten/pakketten zoals sushi, tapas, kaas … Die gaan vooral tijdens de eindejaarsfeesten vlot over de toonbank. Het is een goed idee om af en toe seizoensgebonden promoties te organiseren. Denk maar aan een taartschep bij de aankoop van een bestekset tijdens de feestdagen of een slacouvert in de zomer.

HET OOG WIL OOK WAT

Kwaliteitsvolle besteksets zitten mooi verpakt. Veel merken zijn afgestapt van de 'traditionele' koffer, die ze vervangen door fraai vormgegeven dozen. Zorg dat deze verpakkingen goed in het zicht staan van de klant, want het oog wil natuurlijk ook wat. Voor de aankleding van uw winkel kunt u een beroep doen op de merken voor een aantrekkelijk presentatieconcept (bv. grote display, counterdisplay, hangende display, tray …). Maak hier zeker gebruik van en speel de kwaliteit en dienstverlening die u biedt, uit als troef. Zorg er ten slotte ook voor dat de klant het bestek in de hand kan nemen door middel van een staal. Het zal de verkoop van bestekken in uw winkel ten goede komen.

Met dank aan Alessi, Amefa, Anbel, BergHOFF, Billiet, Maro, Villeroy & Boch