markt van keukenrobots boomt dankzij corona

vernieuwingen onder de loep

De coronacrisis liet de markt van de keukenrobots ontploffen. Doordat iedereen verplicht thuis zat, is men creatiever aan de slag gegaan in de keuken. Om op dat creatieve aspect te kunnen focussen, besteedt de consument eenvoudige zaken graag uit aan een keukenrobot. De producenten spelen daar gretig op in en ontwikkelen heel wat accessoires om nog meer werk uit handen te kunnen geven. Een enorme luxe, al is dat voor veel klanten niet de doorslaggevende factor om een keukenrobot aan te kopen. Het uitzicht ervan is minstens even belangrijk.

keukenrobot
De meest voorkomende reden om een keukenrobot te kopen, is om verschillende soorten deeg te bereiden (Foto: KitchenAid)

groei dankzij lockdown

Keukenrobots verkochten jarenlang als warme broodjes, maar van 2017 tot 2019 stagneerde de groei. Tijdens de covidpandemie herstelde de markt zich om weer een mooie groei te laten zien. Iedereen zat thuis en kon niet op restaurant. Veel mensen haalden hun innerlijke kok naar boven en zijn zelf eten beginnen te bereiden. De vraag naar keukenrobots werd zo groot dat vele producenten leveringsproblemen hadden.

Toen de restaurants opnieuw hun deuren mochten openen, normaliseerde de vraag. "Enigszins normaal, aangezien de markt in 2020 zo erg geboomd heeft", zo klinkt het bij een producent.

keukenrobots
Keukenrobots worden voor allerhande soorten patisseriegerechten gebruikt (foto: Moulinex)

aansporen tot creativiteit

De meest voorkomende reden waarom mensen een keukenrobot kopen, is om allerlei soorten deeg te bereiden, eiwit op te kloppen, pizzadeeg te kneden enzovoort. Dankzij de veelzijdigheid en controle van de keukenrobots kunnen ook leken in de keuken een absoluut topgerecht maken. Hij is als het ware een sous-chef, waar de consument op kan rekenen om tijd te besparen en zijn vaardigheden uit te breiden. Een keukenrobot kan mensen aanmoedigen om creatief in de keuken bezig te zijn. Voor veel mensen wordt koken dankzij een keukenrobot minder een must do, maar meer een plezier en een vorm van zelfexpressie.

Een keukenrobot kan mensen aanmoedigen creatief te zijn in de keuken

innovaties

vermogen

Elk jaar proberen de producenten hun keukenrobots op verschillende vlakken te verbeteren. Het motorvermogen stijgt elk jaar. Toch is er een producent die dit enigszins nuanceert. Het motorvermogen mag volgens hem nog zo groot zijn, als het niet in verhouding is met de draaisnelheid heeft dat gevolgen voor de motor en de bereiding.

robots
Een keukenrobot is een soort sous-chef, waar de consument altijd op kan rekenen (Foto: Magimix)

accessoires

Ook het aantal compatibele accessoires groeit. Deze bieden de consument meer veelzijdigheid. Pasta-accessoires doen het de laatste jaren erg goed. Pastarollers met verschillende diktes, waardoor ze ideaal zijn om lasagne, ravioli en andere soorten te maken, worden ondertussen al door meerdere producenten aangeboden.

design

Een laatste element dat voor veel mensen steeds belangrijker wordt, is het uitzicht van de keukenrobot. Aangezien veel mensen een lange periode thuis hebben gezeten, is het uitzicht van het huis nog belangrijker geworden dan voordien. Een keukenrobot blijft bij de meeste mensen altijd op het aanrecht staan. Dat zorgt ervoor dat er van deze producten een bepaalde uitstraling geëist wordt. Volgens sommige producenten gaat dit echter ten koste van de kwaliteit van de keukenrobot, maar natuurlijk speelt ook de stijl mee in het aankoopproces van de klant.

robot
De laatste jaren komen er meer en meer verschillende soorten accessoires bij (Foto: Moulinex)

Begeleid de klant naar zijn ideale keukenrobot

Het is dus belangrijk om goed te luisteren naar uw klanten. Willen ze voornamelijk een kwalitatieve robot, of boeten ze zonder problemen wat in aan kwaliteit om een meer esthetisch apparaat te kopen? Volgens de verschillende producenten is het vanuit deze optiek belangrijk om in de eerste plaats een zo volledig mogelijk assortiment aan te bieden en dat binnen de verschillende prijsklassen.

Om dat het best te presenteren, is een good-better-bestopstelling op het winkelschap een goed idee. Zo is het voor de consument onmiddellijk duidelijk welk toestel een instapmodel is en welke robot over extra kenmerken en voordelen beschikt. Dat gebeurt uiteraard steeds in functie van de beschikbare schapruimte.

Kenwood
Koken wordt dankzij een keukenrobot eerder een vorm van expressie, dan een verplichte opdracht (Foto: Kenwood) 

Daarnaast is het opportuun om de prijs duidelijk voor te stellen én de belangrijkste kenmerken te vermelden. Zo krijgt de consument direct zicht op de juiste prijs van het product en kan hij onmiddellijk zien of deze kenmerken wel effectief een meerwaarde bieden voor hem of haar persoonlijk. Zo kan de klant zich sneller oriënteren in de winkel.

Tot slot kan het ook helpen om een deeltje van de winkel in te richten als keuken. Zo kan de consument zich makkelijker voorstellen hoe de robot in zijn eigen keuken zou staan en zal hij eerder geneigd zijn om een keukenrobot aan te kopen. 

keukenrobot
Om de consument te overtuigen, kan het helpen om de winkel in te richten als keuken. Zo kan de klant zich makkelijker voorstellen hoe de robot er in zijn keuken zou uitzien (Foto: KitchenAid)

crossselling is altijd een goed idee

Extra accessoires aanbieden kan ook een goede manier zijn om een keukenrobot aan de man te brengen. Veel producenten ontwerpen daarom unieke accessoires. Hoe meer accessoires de verkoper van een bepaald merk kan aanbieden, des te meer handelingen hij van de kok kan overnemen. Zo heeft die meer tijd voor zaken waar de keukenrobot hem niet bij kan helpen.

Hoe meer de verkoper weet van een product, hoe sneller de klant het zal kopen

laten zien is laten kopen

Niet alleen het apparaat, maar ook de verkoper bepaalt of de consument de robot zal kopen. Alles heeft te maken met de kennis die hij of zij over de producten heeft. Het is een absolute meerwaarde om als verkoper zelf productdeskundige te zijn en u volledig te verdiepen in uw eigen assortiment. Zo kunt u - na een inleidend gesprek met de consument over zijn noden en behoeften - de keukenrobot aanbieden die het beste bij de consument aansluit. 

Kenwood
Door een demonstratie te geven, kunt u de klant sneller overtuigen van het product (Foto: Kenwood) 

Als een consument een grote passie heeft voor bakken, is het interessant dat u de klant de juiste machine voorstelt en daarbij de voordelen kan meegeven. Een verkoper moet de ambitie hebben om een consument te zien vertrekken met een toestel dat volledig past bij zijn of haar wensen en dus ook volledig tevreden is. Zo zal die uiteraard sneller terugkomen voor een vervolgaankoop, zoals accessoires.

robot
Een verkoper moet perfect weten welke kenmerken de keukenrobots hebben die hij aanbiedt, zodat hij de juiste apparaten kan aanbieden aan de klanten (Foto: Magimix)

Tot slot kunnen ook demonstraties helpen om keukenrobots te verkopen. Het product demonstreren zorgt er voor dat de consument sneller overtuigd geraakt van het product en dus ook sneller overgaat tot de effectieve aankoop. Voornamelijk duurdere en ingewikkeldere toestellen kunnen hier wel baat bij hebben.

Met dank aan Kenwood, KitchenAid, Magimix en Moulinex

Meer weten over

KLEIN ELEKTRO

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Argus 

Argus maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.