Groene mobiliteit Partnercontent

Inschrijvingen speed pedelecs dalen in september met 15%

impact van natte zomer of raakt de markt verzadigd?

De natste zomer ooit heeft beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs. Na een sterke lente kon de speed pedelec zich immers niet herpakken in de zomermaanden: na een tegenvallende verkoop vanaf juni doken ook de cijfers van september in het rood. De voorbije maand werden slechts 1.024 exemplaren ingeschreven, dat is een terugval van circa -15,4% vergeleken met 2020 (1.206 exemplaren) en maar liefst -23,1% vergeleken met september 2019 (1.327 eenheden).

speed pedelec

De balans over de eerste negen maanden gaat dus voor het eerst dit jaar onder de cijfers van 2020: 9.728 stuks vs.
9.832 vorig jaar, of een verlies van -1,1%. Vergeleken met het precoronatijdperk noteren we echter een terugval
van -7,8%: anno 2019 werden er in dezelfde periode 10.548 stuks verkocht.

“Het aantal inschrijvingen ligt met 1.020 eenheden -15,4% lager dan in september 2020, toen er na de eerste lockdown bijna de hele zomer een ware stormloop was naar de fietsverkooppunten. Ten opzichte van september 2019 bedraagt het verschil zelfs -23,1%. Gezien de abominabele zomer mogen we toch relatief tevreden terugblikken op de eerste negen maanden: ten opzichte van vorig jaar zijn er tot en met eind september -1,1% minder speed pedelecs ingeschreven en ten opzichte van dezelfde periode in 2019 is het verlies -7,8%”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO.

“We zien dit jaar een verschoven verkoopcurve ten opzichte van de normale jaren: na een stijgende verkoop in maart en april noteerden we namelijk een terugval vanaf mei en normaal begint dan het hoogseizoen. Wellicht heeft het kwakkelende weer een negatieve invloed en ook de afbouw van het thuiswerken speelt niet in de kaart van de speed pedelec, maar mogelijk heeft de markt in sommige provincies ook een kantelpunt bereikt: enkel in Antwerpen noteren we nog een kleine bonus (+2%), Limburg en Vlaams-Brabant stagneren, terwijl Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen zonder duidelijk aanwijsbare reden marktaandeel inboeten (-5%).”

particulier vs. bedrijf en leasing

Particulieren nemen nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 4.878 stuks (50,2%)
waren privéaankopen. Aankopen via bedrijven vielen verder terug (-10,3%), maar leasing daarentegen zit nog steeds in stijgende lijn en groeide zelfs naar 34,5% van de totale markt.

“Het succes van de leasing kan verklaard worden door een mentaliteitswijziging van de bedrijven”, aldus Filip Rylant. “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing; minder eigen administratie, maar zeker ook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

TRAXIO

AVENUE J. BORDET 164, BRUSSEL (EVERE) 1140Meer info
GarageconceptenFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine