Euro NCAP blikt terug op 2019
Een van de drukste jaren ooit
Euro NCAP blikt terug op 2019, een van zijn drukste jaren ooit, en kijkt uit naar de uitdagingen die de komende jaren zullen brengen. Vorig jaar werden vijfenvijftig auto's getest, die 26 verschillende automerken vertegenwoordigen. Een dergelijk hoog aantal betekent dat bijna alle auto's (92 procent) die vorig jaar in Europa werden verkocht, een geldige Euro NCAP-classificatie hadden, waardoor consumenten waardevolle veiligheidsadviezen kregen voor bijna elk model dat ze waarschijnlijk zullen overwegen te kopen. Slechts drie procent van de verkochte nieuwe auto's heeft geen Euro NCAP-beoordeling gekregen. En wat vertellen de beoordelingen ons? Zo'n 75 procent van de geteste auto's behaalde vorig jaar de hoogste vijfsterren-veiligheidsbeoordeling. Om dit te doen tegen de eisen van Euro NCAP 2019, moesten ze worden uitgerust met veel van de allernieuwste technologie voor het vermijden van ongelukken. Autonoom noodremmen (AEB) voor botsingen tussen auto's was standaard op ongeveer 90 procent van de auto's en optioneel op nog eens vijf procent; AEB om voetgangersbotsingen te voorkomen was standaard op 85 procent van de auto's; en fietserdetectie, die pas sinds 2018 door Euro NCAP wordt gepromoot, was al standaard op zo'n 80 procent van de geteste nieuwe auto's. Voeg daarbij de hoge montagegraad van Speed Assistance en Lane Support systemen en de auto's van vandaag zijn veiliger dan ooit, dankzij de initiatieven van Euro NCAP en de bereidheid van de auto-industrie om de uitdaging aan te gaan.
Meer informatie over de Euro NCAP-classificaties 2019 kunt u hier terugvinden.
