Shop design awardsPremium

Ygo

 

FIRMA: Wanzl BVBA
NAAM EN VOORNAAM: Paulien Servaes
TELEFOONNUMMER: 0497 49 24 50
E-MAILADRES: paulien.servaes@wanzl.be
PROJECT: het gaat om een volledig nieuwe winkel in een nieuw gebouw
DOELSTELLING(EN): De doelstelling was het realiseren van een woonwarenhuis, een ikea plus verhaal
“kiezen, kopen, meenemen”
LOCATIE VAN HET PROJECT: Lier
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Wiktoria
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Wanzl bvba

 

 ygo

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

het pand maakt deel uit van een nieuw retailpark te Lier bestaande uit 4 handelszaken. Er is gekozen voor een strak modern gebouw bestaande uit meerder verdiepen en open ruimtes. De brand identity wordt vertegenwoordigd door het gebruik van de huiskleuren op de gevel.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De architectuur staat ten dienste van de winkel alsook voor de klanten. Door te beginnen met een grote ruimtes is het makkelijk om op een overzichtelijke manier de producten te presenteren.

 

Invulling ruimteygo

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Er is gekozen voor een open doorgang met een aantal kamers die per productcategorie staan. Zo staat al het keukengerei bij elkaar en kan je alle kussens bij de kussens vinden. Dit is voor het gelijkvloers. Het gelijkvloers omvat de shop waar me al het kleinere decoratiemateriaal kan terugvinden en kan meenemen uit het rek. deze decoratie is ook terug te vinden op de andere verdiepingen. Voorbeeld: men vindt een dekbed mooi bij het departement bed, dan kan me dit terugvinden op het gelijkvloers bij de afdeling beddengoed. In elke zone worden de muurelementen onderbroken door rust elementen. Dit zijn kleine podia waarop een combinatie van producten gepresenteerd staat. Dit breekt de langere wanden en geeft de mogelijkheid tot inspiratie.

 

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Hier hebben we ons klassiek laten leiden door de beschikbare ruimte en aantal accent punten zoals routing naar het restaurant.

 

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

We trachten ieder project uniek aan te pakken. Gezien we bij YGO te maken hebben met verschillende belevingssferen hebben we onze verlichting hierop afgesteld. We hebben tevens gekozen voor een duurzame oplossing met het LUNOO TALGO systeem. Dit beidt de klant de mogelijkheid om in de toekomst de verlichting eenvoudig aan te passen aan de
inrichting.

Hoe is de etalage opgevat? 

Men heeft gekozen om houten huisjes in het eerste gedeelte van de winkel op te stellen. Dit heeft de bedoeling om een sfeerbeeld te creëren die de verschillende verdiepingen verbindt en toch bepaalde tendensen samen brengt en de klant weet te verleiden om meerder producten aan te kopen.

 

ygo

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Er werd gekozen voor een cleane industriële look die beton, Finse vuren en metaal combineert. Door te kiezen voor echt hout geeft dit een warmere uitstraling zowel naar tactiele eigenschappen als naar het visuele. De grilligheid van het hout brengt ook iets natuurlijk warm naar voren dat de klanten uitnodigt langer te blijven. Hiernaast is het hout niet te prominent aanwezig in eigenschappen als in hoeveelheid waardoor er genoeg aandacht gaat naar de producten en de algemene beleving.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?

Er is gekozen voor een combinatie van Finse vuren, zwart metaal én gele accenten. Het zwarte metaal oogt wat sjieker, dit is het plus element aan het ikea plus verhaal. Het gele en het zwarte staan in lijn met het logo en de bedrijfskleuren. Het gele breekt het zwart. Finse vuren is een ander soort MDF waar de nerf duidelijker is. Dit is het belangrijkste accent dat het zwart breekt in de winkel. Maar de keuze van dit goedkopere afwerkingsmateriaal geeft de boodschap mee dat alle producten toegankelijk zijn ook betreffende prijs. De shell van de winkel is bewust industrieel gehouden. Zo behoudt men de ruwe look van de materialen zoals het beton.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Het doelpubliek zijn mannen en vrouwen die net hun eerste huis gekocht of gehuurd hebben. Ze zijn opzoek naar iets meer dan gewoon standaard maar zijn ook prijsbewust.

 

Kleurenygo

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Zwart en geel zijn de hoofdkleuren. Het grijze van de betonvloer is een blank canvas. Het zwarte moet een meer warmere sfeer meegeven en het tijdlozer maken. Als het geel geeft een frisse toets aan het geheel waardoor men accenten in de winkel kan leggen zoals promoties. De kleuren die voorkomen in het Finse vuren zoals het beige helpen de warmte van het zwarte
maar balanceren het geel. Hierdoor komt het geel niet te hard naar voor en is dit slechts een aandachtspunt.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

LUNOO de Belgische verlichtingsproducent bij uitstek werkt een ontwerp uit in samenspraak met de eindklant. De nadruk bij YGO ligt voornamelijk bij het thuiskomen, de klant moet zich thuisvoelen in de winkel en ideeën opdoen. Tijdens zijn beleving moet hij geprikkeld blijven. Verlichting heeft een enorme invloed op de sfeer. Het kan een interieur maken of kraken.

ygo

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Door te kiezen voor modulaire rekkensysteem waarbij men makkelijk de rugwand kan veranderen (inspelen op tendensen bij kleur) heeft men een goede basis waarop men de winkel makkelijk kan aanpassen. Het metaal heeft ook de eigenschap dat deze voor 20jaar zijn kwaliteit als kleur behoudt.

 

Duurzaamheidygo

Hoe duurzaam is het concept?

Alle nieuwbouw regels houden in essentie het aspect ecologie hoog in het vaandel. Hier heeft men ook naar gewerkt. Hiernaast heeft men gekozen om hoofdzakelijk met Belgische partijen samen te werken zoals Lunoo.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Ygo beschikt over een facebookpagina als linkedin pagina, hiernaast is er ook de website. De bedoeling is om een omnichannel aanpak van de marketing te verwezelijken.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine