Euro NCAP beoordeelt wagens met snelwegassistentiesysteem

Euro NCAP heeft de testresultaten gepubliceerd van zeven auto's uitgerust met een snelwegassistentiesysteem. De BMW iX3, met de kwalificatie 'zeer goed', presteert het beste. De Ford Mustang Mach-E en de CUPRA Formentor krijgen de kwalificatie 'goed'. De hulpsystemen van de Polestar 2 en de Hyundai IONIQ 5 zijn beoordeeld als 'matig', terwijl de Toyota Yaris en Opel Mokka-e systemen 'instapniveau' bieden.
Snelwegassistentiesystemen helpen de bestuurder een constante snelheid aan te houden, een veilige afstand tot de voorligger te bewaren en de auto in het midden van de rijstrook te houden door een combinatie van (intelligente) Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Centering (LC). De systemen zijn ontworpen om de bestuurder te helpen (niet om de controle over te nemen), dus er wordt verwacht dat de bestuurder te allen tijde zijn handen aan het stuur en zijn ogen op de weg houdt. Daarom test Euro NCAP niet alleen het vermogen van de auto om te assisteren en veiliger rijden te bevorderen, maar evalueert het ook hoe het systeem de bestuurder inschakelt en, als er iets onverwachts gebeurt, welke veiligheidsback-up het voertuig biedt.
Alle in deze ronde geteste auto's bieden een evenwicht tussen Assistance Competence – de mate waarin het systeem de bestuurder kan helpen – en Driver Engagement – de mate waarin de bestuurder het gevoel heeft dat hij de controle moet houden en zich niet moet losmaken van de rijtaak. De geteste auto's tonen de groeiende prevalentie van rijhulpsystemen aan. Systemen op instapniveau bieden weliswaar minder functionaliteit dan meer geavanceerde systemen, maar bieden de bestuurder toch een nuttig niveau van ondersteuning. Het feit dat ze worden aangeboden op auto's die veel verkocht worden, laat zien in welke richting geautomatiseerd rijden zich ontwikkelt.
