Acht fabrikanten behalen een NCAP 5-sterrenrating
In de laatste Euro NCAP-publicatie van veiligheidsbeoordelingen waren enkele indrukwekkende resultaten terug te vinden. De EQE van Mercedes, de ATTO 3 SUV van BYD, de Mazda crossover SUV, CX-60, de nieuwe BMW X1 en 2 Series Active Tourer en de laatste SEAT-generatie, Ibiza en Arona en de geüpdatete VW Golf kregen allemaal het maximum van vijf sterren toegewezen voor hun veiligheid. De twee andere nieuw geteste auto's, de Citroën C5 X en de Mobilize Limo deden het ook niet slecht met elk vier sterren.
De nieuwe uitbreiding van Mercedes in hun elektrische EQ-reeks, de EQE, is het laatste model dat door Euro NCAP werd beoordeeld. Zoals de andere Mercedes-modellen, overstijgt het model opnieuw alle verwachtingen, met uitstekende prestaties op alle vlakken. Active Distance Assist DSTRONIC met Active Steering Assist is beschikbaar als een optie die rij-ondersteuning biedt op de snelweg. Het systeem is het eerste dat auto's langzaam zelfstandig en veilig kan laten stoppen als de bestuurder niet meer reageert. De functie leverde het model een 'Heel goed'-rating op, wat het de hoogst scorende wagen voor rij-ondersteuningssystemen maakt.
Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, merkt op dat "Alhoewel volledige autonome rijsystemen nog een lange weg hebben af te leggen, wordt de fundering ervoor al gelegd door dergelijke robuuste, goed functionerende ondersteuningssystemen." Hij feliciteerde Mercedes nog met de behaalde resultaten.

De nieuwe NCAP-resultaten onderlijnen ook het recente succes van Chinese bedrijven in Euro NCAP. De nieuwkomer, BYD ATTO 3, volgt namelijk de vergelijkbare resultaten voor WEY en ORA van de vorige tests. BYD, acroniem voor Build Your Dreams, is al langer aanwezig in Europa als een bedrijf voor bussen, met de ATTO 3 wordt BYD echter geïntroduceerd aan het grote publiek. De budgetvriendelijke EV deed het goed in de tests en komt volledig uitgerust met de laatste ADAS-technologieën.
De twee andere modellen die in China worden geproduceerd, verdienden vier sterren. De Citroën X5 en de Renault Limo zijn over het algemeen solide modellen, maar zijn niet indrukwekkend door enkele uitrustingsgebreken en weinig indrukwekkende resultaten in enkele 'active safety tests'.
De twee SEAT's leden aan vergelijkbare mankementen met enkele jammerlijke omissies. Zo ontbreken bijvoorbeeld de centrale airbags, maar de uitblinkende resultaten op andere vlakken leveren de twee modellen alsnog vijf sterren op. De BMW-modellen verdienden bijna identieke scores in alle onderdelen, daarmee draagt BMW succesvol hun veiligheidsratings van de vorige lijnen over naar de nieuwe modellen ondanks de strengere voorwaarden. De Mazda CX-60 gaf een allround goede prestatie.
De update van de VW Golf 8 verdiende ten slotte ook vijf sterren. Alhoewel de Golf 8 eerst werd getest in 2019, is het model ondertussen geüpdatet met centrale airbags, gordelspanners, kruispuntassistentie en een vermoeidheidsdetectiesysteem.
"Er is momenteel veel druk op autofabrikanten om de levensduur van hun voertuigen - zeker die met verbrandingsmotoren - te verlengen. Veel fabrikanten zitten de trend uit en sommige overwegen misschien zelfs bezuinigingen om competitief te blijven", aldus Michiel van Ratingen.
