Tweedehandsmarkt kleurt terug groen, ook nieuwe wagens maken mooi weer

Terug in het groen
Voor de tweedehandsmarkt lijkt het er steeds meer op dat 2022 een minder jaar zal worden. Toch verscheen er in november een licht(je) aan het eind van de tunnel. Voor eerst sinds januari kleuren de cijfers opnieuw (lichtjes) groen. Na negen “rode maanden” noteerden we in november een bonus van +1,9% ten opzichte van 2021. Er werden afgelopen maand 53.996 occasies ingeschreven, een stijging met 995 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste elf maanden gaat de tweedehandsmarkt er toch nog steeds 9,8% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -64.261 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot. Hierdoor zien we year to date ook dezelfde top 5.
Ook voor de markt van nieuwe personenwagens ziet de toekomst er opnieuw rooskleurig uit. Voor de vierde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In november werden er 29.778 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van maar liefst 23,4% vergeleken met 12 maanden geleden. Toch is deze stijgende trend niet voldoende om mindere eerste jaarhelft goed te maken. Berekend over de eerste elf maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van 5,8% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “Na het goede jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een veel moeilijkere tijd beleeft. Afgelopen maand november noteerden we voor het eerste sinds maanden opnieuw positieve cijfers: +1,9%. 53.996 tweedehandswagens werden opnieuw ingeschreven. Over de eerste elf maanden liep de markt echter 9,8% terug. Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 64.261 eenheden. Feit is dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, terwijl de energiecrisis en het aanslepende conflict in Oekraïne geen positieve signalen zijn. We merken wel dat er opnieuw meer wagens op de tweedehandsmarkt komen. Logisch, want als er meer nieuwe voertuigen worden geleverd, komen er ook meer wagens beschikbaar voor herverkoop. We zien ook dat de nieuwmarkt voor de vierde opeenvolgende maand positief scoorde, waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de voorbije elf maanden procentueel beter scoort dan de occasies: -5,8% nieuwe voertuigen vs. -9,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de tweedehandsmarkt nog altijd flink groter dan de nieuwmarkt met 591.719 opnieuw ingeschreven tweedehands- vs. 341.719 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard worden door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer meer beschikbaarheden hebben en makkelijker kunnen uitleveren, ondanks de huidige problemen in de logistieke keten. Deze stijgende cijfers zijn echter nog onvoldoende om het verlies van voor de zomer helemaal te compenseren.”
De mening van enkele grote tweedehandsverkopers
Ivo Willems, Cardoen: “Als er niets onverwacht gebeurt, dan zien we stilaan het einde van de tunnel in zicht komen. Je ziet ook dat de daling van de laatste maand lager is dan de cumul en we voelen aan dat het de komende maanden terug beter zal gaan. Er zijn terug wagens op de markt, we vinden zelfs terug jonge occasies. Nog niet in spectaculaire aantallen, maar er is beweging. Er zijn ook nog altijd klanten, we zien het aantal bezoekers in onze toonzalen zelfs licht stijgen. Mensen zijn op zoek naar de juiste wagens en dat zoeken zal meer resultaat geven in de komende maanden. Nu er stilaan terug aanbod komt, zullen prijzen verder stabiliseren. Dus een hoopvol einde van een moeilijk jaar.”
Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars: “De situatie is niet echt veranderd ten opzichte van vorige maand. De vraag naar fiscaal interessante hybrides blijft hoog, idem voor de vraag naar interessantere en goedkopere modellen. Wagens met een traditionele verbrandingsmotor tussen € 5.000 en € 40.000 verkopen het moeilijkst. Intussen merken we dat de stocks bij de handelaren terug gevuld raken en dat er meer en meer aanbod is. Waar een groter aanbod normaal gezien tot meer verkoop zou moeten leiden, zien we dit nog niet vertaald in hogere cijfers. Wellicht een teken dat de particuliere klant andere prioritieten in zijn hoofd heeft dan de aankoop van een wagen. We merken ook dat particuliere klanten vaak niet meer weten wat te doen: elektrisch vinden ze vaak te duur, diesel durven ze niet meer en bij benzine twijfelen ze over het verbruik. Wij proberen hen daarin te begeleiden en wat grijs aan de zwart-witdiscussie toe te voegen door het type wagen voor te stellen dat het best past bij hun gebruik. We zien in dat kader ook dat ballonkredieten en private lease aan populariteit winnen. De klant draagt met dergelijke financiële producten de onzekerheid van de restwaarde over aan de leasemaatschappij of financiële instelling en dat valt in de smaak.”
Simon Bossuyt, Dex: “Wij zien voor november een neerwaartse spiraal. De eerste twee weken waren nog goed, maar van zodra het iets kouder werd en men de verwarming ging aanzetten, begon de verkoop opnieuw te dalen. Op dit moment horen wij ook van veel collega’s dat ze voorlopig gestopt zijn met aankopen. Stock genoeg overal, maar minder verkoop de laatste twee weken. Ik zie dit nog doorlopen in december, om dan hopelijk in januari wat te herpakken met het Autosalon, eindejaarspremie en facturen achter de rug etc. en hopelijk geen te harde winter…”
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW blijven stevig op kop bij de best verkochte tweedehandse personenwagens voor Opel, terwijl Mercedes en Peugeot haasje-over spelen in de top vijf. De meest populaire modellen in november waren andermaal de VW Golf (2.349 ex.) en VW Polo (1.871 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.548 ex), de Ford Fiesta (1.366 ex.) en de BMW 3-reeks (1.275 ex.).
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,7% vs. diesel 39,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybridewagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybridewagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,7%, terwijl er 1,4% volledig elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens, waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,9% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 16,3% PHEV en 11,0% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 14,8% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride- en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt, waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is. Dit zal echter maand naar maand groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen, terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie-hybridewagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehands-personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
