Mercedes-Benz zet in op kwaliteit van opleiding tot service
Met het BePartOfUs-programma en het PARTSpro-kwaliteitslabel zet Mercedes-Benz volop in op kwaliteit, zowel in de opleiding van technische studenten als in de dienstverlening aan b2b-klanten. Door middel van gerichte opleidingen en trainingen wordt er gestreefd naar een naadloze doorstroming van gekwalificeerde studenten vanuit de schoolbanken naar de werkplaatsen van de erkende servicepunten. Het PARTSpro-kwaliteitslabel garandeert op zijn beurt de kwaliteit en het professionalisme van de dienstverlening van Mercedes-Benz en haar erkende servicepunten aan b2b-klanten.
BePartOfUs
Het BePartOfUs-programma, opgestart in 2017 als reactie op de War on Talent, omvat een duaal leertraject voor scholieren in België, het Benelux TopClass-programma voor graduataatsstudies voertuigtechnieken en Niveau 3- en 4-opleidingen in Nederland. Door middel van deze geïntegreerde aanpak worden studenten voorbereid op een loopbaan in de automobielindustrie, met specifieke aandacht voor technische skills, communicatieve vaardigheden en teamwerk. De deelnemende scholieren kunnen na afronding van het programma rekenen op een erkend schooldiploma en de titel van Gecertificeerd Onderhoudstechnieker van Mercedes-Benz, wat een opstap kan zijn naar verdere specialisaties binnen het merk.
Duaal Leren
Sinds 2017 kunnen scholieren deelnemen aan het Duaal Leren-traject van Mercedes-Benz, waarbij zij afwisselend werken in de erkende werkplaats en les volgen op school en in gespecialiseerde opleidingscentra. Het traject omvat verschillende werkzaamheden gerelateerd aan onderhoud en reparatie van voertuigen, evenals de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en teamwork. Na succesvolle afronding ontvangen de deelnemers een erkend schooldiploma en de titel van Gecertificeerd Onderhoudstechnieker van Mercedes-Benz, wat kan leiden tot een vast contract en verdere specialisaties binnen het bedrijf. Jaarlijks starten gemiddeld 50 scholieren in dit traject met een doorstromingspercentage van 78%.
TopClass
In 2018 werd TopClass als tweede pijler toegevoegd aan BePartOfUs, met een focus op 18-plussers in België en opleidingen niveau 3 en 4 in Nederland. Studenten lopen stage in een erkende werkplaats, volgen intensieve trainingen en behalen een diploma van de onderwijsinstelling en het Mercedes-Benz certificaat van servicetechnicus. Voor veel studenten is dit het begin van een carrière binnen een erkende werkplaats van Mercedes-Benz.
In Nederland biedt Mercedes-Benz als enige autoconstructeur een eigen niveau 4-opleiding aan, ontwikkeld door en voor het bedrijf en geaccrediteerd door de officiële onderwijsinstantie. Studenten worden in kleine groepen begeleid en getraind in hun eigen werkomgeving. Dit concept wordt ook uitgebreid naar schadebedrijven.
PARTSpro
Naast het BePartOfUs-programma lanceerde Mercedes-Benz in 2017 ook het PARTSpro-label, een objectieve kwaliteitsgarantie voor de b2b-onderdelenbusiness van het merk. Dit label waarborgt de kwaliteit en professionaliteit van de erkende servicepunten aan onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven. Door middel van negen criteria wordt de werking van de dealer op het vlak van onderdelen geanalyseerd en worden actieplannen ontwikkeld om de kwaliteit en professionaliteit te waarborgen. Het PARTSpro-label wordt toegekend door een externe auditeur en garandeert b2b-klanten dat ze bij een erkend servicepunt aan het juiste adres zijn.
B2B Connect
Het 24/7 B2B Connect-platform speelt ook een belangrijke rol binnen het PARTSpro-label, waarbij onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven toegang hebben tot alle aspecten van de Mercedes-Benz aftersales-wereld via de erkende servicepunten. Dit platform biedt een one-stop oplossing voor alles wat de werkplaats nodig heeft, van onderdelencatalogi tot digitale serviceboekjes en diagnose-oplossingen.
Met deze totaalaanpak van opleiding tot service en kwaliteitslabels laat Mercedes-Benz zien dat het streven naar de creatie van Best Customer Experience voor alle Mercedes-Benz-rijders centraal staat. Door te investeren in de opleiding van jongeren met interesse in de automobielsector en het waarborgen van kwaliteit en professionaliteit in de dienstverlening aan b2b-klanten, streeft Mercedes-Benz ernaar om haar klantenbeloften elke dag opnieuw na te komen. Service en dienstverlening op merkniveau, op maat van de klant en met de beste zorg voor elke Mercedes om in topconditie te blijven.
