Plastic ware Partnercontent

Lokale productie en grondstoffen: oplossing voor voorraadprobleem?

Keter

Het was een goed jaar voor Keter, zegt Edu Hartog (managing director Benelux & Home Europe bij Keter). "Met onze opbergoplossingen voor binnen en buiten zaten we natuurlijk pal op de trend. Er was veel vraag; leveren was ook voor ons een uitdaging. Door lokaal te produceren, voorkomen wij de huidige Aziatische problemen in transportbeschikbaarheid en -kosten. Ook op het vlak van service en duurzaamheid bleek dat een goede zet.”

Grote vraag naar opbergproducten

Tijdens het afgelopen anderhalf jaar zijn mensen meer dan anders thuis geweest, wat zich vertaald heeft in een erg grote vraag naar allerlei producten om orde in huis te scheppen. "Dat is nu net wat wij doen, zowel binnen als buiten", vertelt Edu Hartog (managing director Benelux & Home Europe bij Keter). "Er was ook veel meer aandacht voor hygiëne en afval scheiden. Voor Keter is het dus zeker een goed jaar geweest, met een hoge vraag. Dat werpt natuurlijk ook uitdagingen op: zowel de beschikbaarheid als de prijs van grondstoffen is gigantisch door het dak gegaan. Nu lopen ook de energiekosten hoog op. Palletten en transport zijn dubbel zo duur geworden. “Wij produceren zo dicht mogelijk bij onze markten en proberen zo deze effecten te minimaliseren, maar ook voor ons zijn er uitdagingen.”

Keter

Flexibel dankzij lokale productie

"Wij hebben fabrieken over heel Europa, waaronder in Nederland en Luxemburg. Afgezien van enkele kleine onderdelen, moet er niks uit het Verre Oosten komen. Die lokale productie heeft voor ons drie grote voordelen: je verkleint de milieu-impact, transporttechnisch is het interessant, maar vooral: het maakt ons erg flexibel. We kunnen lokaal leveren en we kunnen ook met mallen schuiven. Als de volumes dat vragen, dan schuiven we een mal van Spanje naar Polen om die markt te bedienen. Dat kan; het is onderdeel van onze productiefilosofie. Dat is economisch én ecologisch verantwoord."

Kunnen jullie met zo'n productie concurreren met het Verre Oosten?

"Wij verkopen meer dan een gewicht of volume aan plastic. Ons merk en ons design lopen voorop; de kwaliteit van onze producten komt eerst. Als je enkel in kilo's kunststof gaat vergelijken, dan kom je er waarschijnlijk niet, maar er speelt meer dan dat. Het ligt ook een beetje aan het design van het product: als je producten moet stapelen en niet kunt nesten, daar ga je heel veel lucht transporteren. Als je nu ziet dat de containerprijzen uit Azië voortdurend blijven oplopen, dan zijn dit interessante tijden voor ons. Het zijn factoren die vroeger minder speelden. Veel retailers herevalueren nu de balans tussen Europese en Aziatische leveranciers. Transportkosten en leveringsgraad zijn nu eenmaal goede redenen om wat lokaler te gaan sourcen."

"Transportkosten en leveringsgraad zijn nu eenmaal goede redenen om wat lokaler te gaan sourcen"

Duurzaamheid

Zijn gerecycleerde kunststoffen voor jullie een oplossing voor het grondstoffenvraagstuk?

"Meer dan 40% van de grondstoffen die wij gebruiken, is gercycleerd. Daarmee zijn wij in onze branche de grootste gebruiker van gerecyleerde kunststoffen ter wereld. We hebben ook zeer ambitieuze targets: we willen naar 55% gerecycleerde grondstoffen in 2025. Vroeger was dat bij ons in de eerste plaats om economische redenen. Inmiddels is dat veranderd. Wij geloven erin dat we, om onze business duurzaam en houdbaar te houden, verantwoord om moeten gaan met de planeet. Anders heb je geen toekomst als bedrijf. Helaas is de stijging in de kostprijs van gerecycleerde grondstoffen nog hoger dan die in de niet-gerecycleerde. Er is steeds meer vraag naar en dat stuwt de prijs omhoog."

"Helaas is de stijging in de kostprijs van gerecycleerde grondstoffen nog hoger dan die in de niet-gerecycleerde"

Gerecycleerd én recycleerbaar

"Toch willen wij voorop blijven lopen in hergebruik. 99,9% van onze materialen is voor 100% recycleerbaar. Dat is een belangrijk onderscheid: er zijn gerecycleerde materialen en er zijn recycleerbare producten. Het is altijd goed als een product recycleerbaar is, maar het is nog beter als het uit gerecycleerde materialen is gemaakt en opnieuw recycleerbaar is. Bij ons is dat een uitgangspunt: we maken geen single use plastic. Alles wat wij maken, is bedoeld om een leven lang mee te gaan. Wie heeft er thuis geen oude Curverbox staan? Dat is voor mij het bewijs dat onze producten heel lang meegaan. Als ze dan ook nog eens gerecycleerd én recycleerbaar zijn, dan ben je als bedrijf goed bezig."

Keter

Is het in tijden van prijsstijgingen niet verleidelijk om voor een makkelijkere oplossing te kiezen?

"Er wordt veel gecommuniceerd over duurzaamheid. Persoonlijk vind ik dat je er eerst in moet geloven, dan moet je het gaan doen, en dan pas kun je gaan communiceren. Als je dat in de verkeerde volgorde gaat doen, dan slaat dat nergens op. Als je er niet in gelooft, ga je het niet doen; als je het gelooft zonder het te doen, dan heeft het geen zin; als je het vertelt zonder dat je erin gelooft, dan val je snel door de mand. Zorg eerst dat het klopt in je hoofd, dan in je acties, dan in je communicatie. We zijn al lang bezig met duurzaamheid, pas nu komen we ermee naar buiten. Dat gaan we niet even gaan omgooien vanwege wat prijsstijgingen."

Is het mogelijk om gerecycleerd plastic in voedselbewaardozen te gaan gebruiken?

"We lanceren dit jaar een foodlijn van 100% gerecycled polypropyleen. Over het algemeen gaan we steeds meer gerecycleerd materiaal gebruiken. Ook in afvalscheidingsproducten bieden we enkele nieuwigheden aan die voor 100% uit gerecycleerde materialen bestaan. Het is een mooie filosofie, vind ik. Zo bieden we de consument een duurzaam product om afval duurzaam te gaan scheiden, dat ook nog eens een heel mooi design heeft."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Stefan Acke10 september 2021

Meer weten over

company corner

KETER BENELUX

ERICSSONSTRAAT 17, MK RIJEN 5121Meer info
Plastic wareHuishoudmateriaal
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine