Euro NCAP beoordeelt veiligheid bestelwagens voor 2023
Ook plannen voor testen van vrachtwagens

In 2021 lanceerde Euro NCAP de Commercial Van Safety Rating om meer informatie te verstrekken over de veiligheid van bestelwagens. Op deze manier konden fleetmanagers beter ingelicht worden en wordt het wegverkeer ook veiliger. Er was reeds een groot verschil in prestaties in 2022 en nu worden de testcriteria verder aangescherpt. De resultaten voor 18 bestelwagens zijn nu bekendgemaakt, na tests in deze vernieuwde omstandigheden.
De Fiat Ducato voert net zoals vorig jaar de rangschikking aan, maar haalt niet langer de platina rating. Euro NCAP hanteert verschillende niveaus in haar beoordeling, gaande van "niet aangeraden" (een score lager dan 20%) tot "platina" (een score hoger dan 80%). De Ducato komt nu uit op een gouden medaille, wat overeenkomt met een score van 60% of hoger. Deze demotie is het gevolg van de strengere testcriteria.
De Nissan Interstar blijft onderaan de stand bengelen. Het ontbreken van crashontwijkende features resulteert in een score van slechts 18%. Vanaf 2026 zullen bestelwagens aan dezelfde vereisten als personenwagens moeten voldoen, waardoor de testcriteria meer uniform gaan worden. Euro NCAP zal binnenkort ook tests lanceren voor vrachtwagens.
In de gouden categorie zien we verder ook de Ford Transit. De Mercedes-Benz Vito zakt dan weer een klasse: van goud naar zilver (score van 40% of meer). In dit laatste segment zitten ook de Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar en Volkswagen Crafter. In de bronzen categorie (20% of meer) vinden we de Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel/Vauxhall Vivaro, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master en Toyota PROACE terug.
Bestelwagens crashen niet vaker dan andere voertuigen, maar ongelukken met bestelwagens hebben doorgaans wel zwaardere gevolgen voor het andere voertuig en voor zwakke weggebruikers. Euro NCAP heeft vastgesteld dat ADAS-technologie (Advanced Driver Assistance Systems) effectief helpt om deze ongelukken te vermijden of de gevolgen te beperken. Bestelwagens zijn echter meestal niet voldoende uitgerust met deze technologie. Euro NCAP legt met de nieuwe tests de lat hoger en legt meer nadruk op de zwakke weggebruiker. De focus ligt eveneens op nachtelijke scenario's en fietsers.
Euro NCAP vindt het belangrijk dat bestelwagens even veilig zijn als personenwagens en wil fabrikanten daarom aanmoedigen om de snel evoluerende technologie ook in commerciële voertuigen toe te passen. Door middel van strengere tests en het communiceren van deze resultaten, hoopt Euro NCAP mensen te sensibiliseren en bestelwagens voor te bereiden op de verplichte normen vanaf 2026.
