BakkerijPremium

Buiten beginnen om binnen maximaal te winnen

etalage bakker met producten
De gevel en het buitenaanzicht moeten voldoende stopkracht hebben

Beseft u ten volle dat een passant eerst moet beslissen om uw winkel binnen te komen alvorens er ook maar sprake kan zijn van kopen? Het exterieur van uw fysieke winkel is van uitzonderlijk belang! Dit artikel geeft u de nodige tips en tricks om (potentiële) klanten positief te stimuleren om uw winkel te betreden.

buitenkant bakkerij winkel
De etalage moet voldoende 'goesting' geven om de winkel binnen te gaan

Functies

Hoe begint u met het evalueren van uw fysieke winkel en zijn uitzicht? Denk na wat de hoofdfuncties van uw buitenomgeving, etalage en winkelruimte zijn... De gevel en het buitenaanzicht moeten voldoende stopkracht hebben. De etalage moet voldoende 'goesting' geven om de winkel binnen te gaan. En de verkoops-/aankoopruimte zelf moet doen aankopen.

Zintuigelijk overtuigen

Het overhalen van de winkelbezoeker doet u het best via de zintuigen. Denk in functie van zien, horen, voelen, ruiken en proeven... dan stijgen de aankopen van de klant met gemiddeld 10%. Het aantal gekochte artikelen stijgt ook, met gemiddeld 4%. Daarenboven is zo denken ook gunstig voor de gemiddelde uitgave: die stijgen met ongeveer 6%.

Als belangrijke bijwerkingen geeft een aangename winkelervaring ook aan 90% van de winkelbezoekers de wens om terug te keren.

Drie tips

Aan de volgende drie tips wordt meestal nooit (voldoende) gedacht, terwijl ze zo winstgevend kunnen zijn...

Vertrouwen

Afficheer diploma’s, awards en kwaliteitslabels in en/of aan de bakkerij. Die zijn namelijk het bewijs dat de winkelier en medewerkers deskundig zijn. Dergelijke adelbrieven verschaffen nog meer vertrouwen.

Winkelgemak

Er zijn een resem elementen die het kwaliteitsniveau van het winkelgebeuren nog effectiever uitstralen. Plaats voor uw fietsende klanten een fietsenrek. Een paraplubak biedt ruimte om de paraplu netjes te plaatsen. Ook voor trouwe viervoeters voorziet u best een 'parkeerplaats', al dan niet met drankkommetje. Voor de oudere klanten zijn stoeltjes om op te wachten handig. Een deurmat laat uw klanten niet enkel toe om de voeten te vegen maar zo houdt u meteen ook de winkelvloer zo net mogelijk. Een bankje om de boodschappentas op de plaatsen maakt het inladen gemakkelijker. Witte handschoen(en) om bijvoorbeeld pralines of chocolade te nemen, geven een nog meer luxueuze uitstraling. Een kinderhoekje ontlast de ouders en laat hen toe om ongestoord te winkelen...

Multi-perceptioneel communiceren

Plaats altijd tenminste een product in de aandacht van de winkelbezoeker. Verwijs in etalage bijvoorbeeld duidelijk naar het 'product van de week', en trek die communicatie ook door op website en social media. Multi-perceptioneel communiceren (simultaan zoveel mogelijk zintuigen bespelen) is impactvol. Bijkomend kunt u de boodschap nog sterker maken door nog meer te informeren over hoe dit product tot stand komt bijvoorbeeld.

Aanraders voor het buitenaanzicht van jouw bakkerij

  • Werk de gevel en de pui in een lichte kleur af. Dit verhoogt het opvallen van jouw handelszaak én stemt mensen gunstig.
  • Contrasteert de pui genoeg met de naburige gevels?
  • Voldoende grote naamletters voor de gewenste leesafstand (comfortabele leesbaarheid voor fietsers, voetgangers, en voor inzittenden van een voertuig). Is de naam laag genoeg aan de gevel bevestigd? Bijvoorbeeld: leesafstand 50 m, letterhoogte 67 mm en maximale ophanghoogte 6 m.
  • Zorg ervoor dat de winkelnaam aan de gevel dominanter is dan eventuele merknamen die ook aan de gevel zijn aangebracht.
  • Zijn de openingsuren, inclusief de online-contactmogelijkheden (website-adres, social media …) duidelijk zichtbaar?
  • Houdt u ook voldoende rekening met eventuele avond- en/of nachtverlichting?
boulangerie - patisserie
Voorzie op de gevel voldoende grote naamletters voor de gewenste leesafstand

Aanraders om aandacht te trekken

  • Toegankelijkheid van de winkel voor minder mobiele mensen, kinderwagens, rolstoelgebruikers, …?
  • Spiegels doen mensen sneller vertragen/stoppen.
  • Het stoepbord is een ondergewaardeerd communicatiemiddel. Het vergroot jouw zichtbaarheid als winkel en maakt ook van toevallige passanten klanten.
    Denk aan een duidelijke leesbare boodschap, rekening houdende met diverse soorten voorbijgangers.
    Hou rekening met de nodige leestijd en hou in het achterhoofd dat beelden sneller worden gezien dan woorden.
    Hou het op één actiegerichte kernboodschap per stoepbord. Voorbeeld: De meer rendabele boodschap voor 'Dagverse pannenkoeken’ is ‘Proef nu onze dagverse pannenkoeken’.
    Een boodschap inspelend op de actualiteit doet het ook goed. Voorbeeld: Een boodschap tijdens verkiezingsperiode: "Kies ook voor ons rozijnenbrood want dat stemt u gelukkig".
    Wijzig de boodschap op het bord regelmatig om gewenning te vermijden.
    Kies voor een stoepbord dat in de lijn ligt met de uitstraling van uw winkel.
  • Vlaggen, rode loper, bloemen & planten... stuk voor stuk zaken die aandacht trekken van voorbijgangers en uw zaak helpen een goede eerste indruk te maken.
krijtbord aan deur van winkel
Een stoepbord of krijtbord vergroot jouw zichtbaarheid als winkel en maakt ook van toevallige passanten klanten

Aanraders voor de etalage

Welke specifieke tips zijn er voor uw etalage zodat de passant goesting krijgt om uw bakkerij binnen te gaan en te ontdekken wat er nog allemaal in de winkel te koop wordt aangeboden?

  • Producten uitgestald in de etalage zijn bedoeld om vanaf buiten duidelijk zichtbaar te zijn.
  • Breng een sfeerfoto aan. Voorbeeld: etende mensen; zien eten geeft zin in eten.
  • Geef in de etalage een representatief overzicht van alle soorten producten die in de bakkerij te koop zijn, maar plaats nooit alles wat u te koop hebt in de etalage. Anders zal de (potentiële) klant niet meer geneigd zijn om nog binnen op ontdekking te gaan.
  • Plaats een uniek product en/of paradepaardje in de etalage. Wat uniek is, wekt sowieso nieuwsgierigheid op.
  • Vermijd om info/boodschappen op uitstalraam en/of ingangen en uitgang aan te brengen die het binnenzicht belemmeren.
  • Producten die waardevol zijn, plaatst u best wat boven ooghoogte; u kijkt op naar iets van waarde.
  • De winstgevende producten plaatst u best vooraan in uw etalage. Zo vallen ze het meest op.
  • Hoog geprijsde producten worden rechts gepositioneerd want shoppers draaien en kijken eerst naar rechts.
  • Om luxe op te roepen wordt bij voorkeur met zacht paars gespeeld, terwijl blauw kalmeert en een gevoel van vertrouwen verschaft. Kleur is het eerste wat mensen opvalt in een etalage en blijkt een belangrijke stimulans te zijn tot aankopen.
desserts in etalage van bakkerij
Plaats een uniek product en/of paradepaardje in de etalage. Wat uniek is, wekt sowieso nieuwsgierigheid op

Onderschatte gevel én deuren

De gevel, inclusief de in- en uitgang van een bakkerij, is op heden een veel te weinig gebruikt communicatie-instrument. Ga concreet aan de slag met een uithangbord, luifel, vlag, zonnewering… Maak ook gebruik van uw gevel om belangrijke boodschappen te visualiseren zoals specialiteiten of promo-acties.

De in- en uitgang worden door elke bezoeker gezien, dus wanneer u er een boodschap op plaatst, zal die zeker gezien worden. Als voorbeeld kunt u op de toegangsdeur een te proeven specialiteit afficheren en klanten vanop de uitgangdeur: 'Smakelijk!' toewensen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Pieter De Smet (docent Vives & Ondernemerscoach)30 oktober 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine