Corona drijft kopers naar tweedehandsvoertuigen
De inschrijvingen van de maand augustus bevestigen de tendens dat kopers zich tijdens deze coronacrisis eerder richten op tweedehandse dan op nieuwe voertuigen. Dat geldt zowel voor personenwagens als voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen. In beide categorieën blijven de verliezen beperkt op de tweedehandsmarkt maar kleurt de markt van nieuwe voertuigen donkerrood met bijvoorbeeld een verlies van -25,1% voor nieuwe wagens.
Personenwagens
De inschrijvingen van nieuwe personenwagens kennen – na relatief goede cijfers van juni en juli die grotendeels te danken waren aan leveringen van eerder verkochte wagens en de uitverkoop van stockwagens – voor de maand augustus een zware terugval van -25,1% waardoor het gecumuleerde jaartotaal op -26,5% blijft steken. Opvallend bij de nieuwe wagens is het sterk gestegen aandeel van hybride wagens in 2020: van 5,4% naar 13,1% en de daling van benzine (61,2% naar 52,5%). De verklaring moeten we hier vooral zoeken in bedrijfswagens. De wagens met een lagere CO2-uitstoot (minder dan 109 g/km) groeien in marktaandeel van 22,1% in 2019 naar 42,6% in 2020, dus bijna een verdubbeling.
Voor de derde opeenvolgende maand overstijgen de inschrijvingen van tweedehandse personenwagens die van vorig jaar: +15,7% t.o.v. augustus 2019 maar ook hier loopt de verkoop op jaarbasis achter met -10,4%. De goede resultaten voor de inschrijvingen van tweedehandse wagens zijn toe te schrijven aan wagens die specifiek voor de vakantieperiode worden aangekocht (vakantie met de auto in plaats van met het vliegtuig), door het feit dat sommigen beslist hebben om een tweedehandse wagen aan te kopen in plaats van een nieuwe wagen en dat een aantal mensen beslist om het woon-werkverkeer voortaan eerder in de veilige bubbel van een (tweedehandse) auto te doen in plaats van met het openbaar vervoer. De onmiddellijke beschikbaarheid van deze wagens is daarbij een extra troef. Bij de tweedehandse wagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand net meer werd ingeschreven (diesel: 48,4% versus benzine: 49,2%). Het aandeel van de andere brandstoffen is verwaarloosbaar. De gemiddelde leeftijd van de occasies daalt dit jaar ook licht: van 7 jaar en 8 maand naar 7 jaar en 5 maand.
Bedrijfsvoertuigen
In de markt van de bedrijfsvoertuigen heerst nog steeds een grote mate van onzekerheid. De inschrijvingen van nieuwe bedrijfsvoertuigen krijgen klappen. Op de tweedehandsmarkt wordt de schade nog beperkt bij de lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) en vrachtwagens van +12 ton.
Na een korte heropflakkering in juni en een status-quo in juli ten opzichte van 2019, gaan de inschrijvingen van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) opnieuw in het rood voor de maand augustus: -8,6% (gecumuleerd jaargemiddelde: -17,7%). De tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) kennen een inschrijvingsverloop dat doet denken aan die van de tweedehandse personenwagens. Juni, juli en augustus (+14,9%) kenden een sterke groei waardoor de schade over de eerste 8 maanden (gecumuleerd jaargemiddelde) wordt beperkt tot -4,1%.
De nieuwe zware bedrijfsvoertuigen (+3,5 ton) doen het niet goed in 2020. Inschrijvingen van vrachtwagens tussen 3,5 en 12 ton dalen met -30,3%, die van vrachtwagens van +12 ton met -19,9% en de trekkers van +12 ton zelfs -54,4%. Bij de tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen (+3,5 ton) zien we minder rode cijfers hoewel alle categorieën nog achterlopen op 2019: vrachtwagens tussen 3,5 en 12 ton dalen met -16%, vrachtwagens van +12 ton stijgen zelfs met +3,3% en de trekkers van +12 ton dalen met -7,9%.
