Euro NCAP lanceert Assisted Driving Grading

Autofabrikanten monteren steeds vaker sensoren op hun auto's om zo een uitgebreide rijondersteuning te bieden. Een goed voorbeeld daarvan is Highway Assist, een technologie die het rijden op de snelweg veiliger maakt. Euro NCAP heeft nu een tweede serie van Highway Assist-test aangekondigd. Die organisatie ontwikkelt geregeld speciale test- en beoordelingsprotocollen om ervoor te zorgen dat consumenten rijtechnologieën veilig gebruiken.
De nieuwe evaluatieprotocollen van Euro NCAP richten zich op twee belangrijke gebieden: Assistance Competence – een evenwicht tussen de technische competenties van het systeem (Vehicle Assistance) en de mate waarin het de bestuurder alert en betrokken houdt (Driver Engagement) – en Safety Backup, het veiligheidsnet van de auto in kritieke situaties. Een uniek beoordelingssysteem helpt de consument de conclusies van de tests te begrijpen en de prestaties van de assistentie op het hoogste niveau te vergelijken. Elke auto valt in een van de vier categorieën: instap, matig, goed en zeer goed.
Dr. Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP: “Geassisteerde rijtechnologieën bieden enorme voordelen, maar de fabrikanten moeten ervoor zorgen dat de technologie voor begeleid rijden niet leidt tot meer schade voor bestuurders of andere weggebruikers dan bij conventioneel rijden het geval is. De beste systemen bieden een evenwicht tussen de hoeveelheid bijstand die ze bieden en de mate van betrokkenheid van de bestuurder, en moeten worden ondersteund door een doeltreffende veiligheidsondersteuning.”
