Laatste lading wagens 2022 gekeurd door Euro NCAP
Slechts 3 op de 14 modellen halen de maximumscore niet
Op 7 december heeft Euro NCAP de resultaten bekendgemaakt voor de laatste groep auto's die gekeurd moesten worden in 2022. Van deze veertien wagens, haalden drie de maximumscore van vijf sterren niet. Deze lichting reflecteert de diversiteit aan voertuigen die doorheen 2022 getest zijn: supermini's, familiewagens, off-roaders, multiple purpose vehicles (MPV), pick-ups, drie Chinese wagens en vier luxemodellen, waaronder de Lucid Air.
Lucid is een van de vele nieuwe merken die getest zijn door Euro NCAP in 2022. Het Amerikaanse luxemerk brengt zijn Air-model voor het eerst naar Europa en scoort meteen vijf sterren. Gezien het premium karakter van deze auto, is het model uitgerust met de laatste veiligheidstechnologie. Zo staat de Lucid Air zijn mannetje tegenover gevestigde luxemodellen, zoals de Tesla Model S, Lexus RX en Land Rover Discovery Sport, alsook de Mercedes GLC.
"Merken zien goede Euro NCAP-score als cruciaal voor succes"
Het afgelopen jaar stond echter vooral in het teken van diverse Chinese merken die hun intrede in Europa deden. Chery komt naar ons continent met de OMODA5, een kleine off-roader, en Maxus (een merk van SAIC) introduceert de MIFA 9, een grote MPV. Beide scoren vijf sterren. MG - ook een merk van SAIC - blijft goed bezig met ook voor de MG 4 (een kleine, elektrische familiewagen) een absolute topscore.
Uiteraard kende 2022 ook de verdere ontwikkeling naar meer elektrische voertuigen. De retro-achtige Volkswagen ID. Buzz is een elektrische versie van een grote MPV. Tegen deze trend in zien we de Ford Ranger en Volkswagen Amarok, beide pick-ups met verbrandingsmotoren, maar ook met de nieuwste veiligheidstechnologie.

Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, is dan ook erg tevreden en ziet een blijvende vraag naar de hoogste veiligheid onder de Europeanen. "Een goede Euro NCAP-score wordt door merken als cruciaal voor succes gezien," stelt hij. Er komen ook nieuwe protocollen - en dus uitdagingen - aan voor 2023, waar de auto-industrie opnieuw aan tegemoet zal pogen te komen.
Iets mindere scores werden behaald door de Ford Puma (supermini) en de Volkswagen Touran (kleine MPV). Beide zijn updates van eerdere modellen en konden net niet genoeg bescherming bieden voor volwassen inzittenden. Tot slot kwamen ook de Peugeot 408 (kleine familiewagen) en de Citroën C4 X net tekort voor een perfect resultaat.
