BestekkenPremium

Deze set is het resultaat van een samenwerking tussen BergHOFF en de awardwinnende ontwerper Ralph Kramer

BESTEK: VOLOP EXPERIMENTEREN MET COATINGS EN FINISHES

CONSUMENT GAAT MEER OP ZOEK NAAR TRENDY KLEUREN EN MATTE OF ANTIEKE FINISHES

Lepels, messen, vorken ... bestek is een traditionele categorie waar innovatie soms ver te zoeken is. Vandaag zien we echter dat er volop geëxperimenteerd wordt met coatings in trendy kleuren en hippe finishes. Matzwart of liever een antieke champagne-uitvoering? Strak design of liever een ronde vormgeving? Een complete set of liever losse delen? De nieuwste bestekken bieden voor elk wat wils en groeien soms uit tot echte pronkstukken op tafel. Perfect voor feestelijke gelegenheden, maar ook een goede keuze voor elke dag.

 

Het Amberes bestek van Yong is vervaardigd uit hoogwaardig 18/10 roestvrij staal en kreeg een antieke finishMATERIALEN

Bestekken vormen een traditionele productcategorie en de meeste exemplaren worden nog steeds in roestvrij staal gemaakt. 18/0 en 18/10 - dat de beste kwaliteit biedt - blijven dus de basismaterialen bij uitstek. Wat we wel zien, is dat er geëxperimenteerd wordt met coatings en dat er meer kleuren en verschillende finishes opduiken. Denk maar aan zwart, goud- of champagnekleurig bestek, in een matte of blinkende uitvoering. Vooral de matte afwerkingen zijn vandaag erg in trek. Ook de antieke finish, waardoor bestek een iets ruwere look krijgt, wint aan populariteit. Nieuw op de markt zijn de bestekken in geelkoper basismateriaal. Zij spelen in op de consumentenvraag naar meer kleur op tafel.

 

Chic tableware lanceert met Oro zijn allereerste bestekcollectie. Een trendy nieuwkomer in geelkoper basismateriaal met een matte finish

TRENDS

Vormgeving

Op het vlak van vormen en design zien we dat de strakke lijn een groot marktaandeel blijft behouden in de Benelux. Het functionele aspect primeert in deze categorie, waardoor de vormen eerder simpel, strak en tijdloos zijn. Kleine details aan de handvatten komen wel veelvuldig voor. Een nieuwe trend die zeker gezien mag worden, is laserdecoratie. Bestek krijgt daardoor een gelaserd patroon, van ruitjes tot golven, en wordt zo een ware blikvanger op tafel. Naast dat strakke zien we wel dat de ronde, zogenaamd forged modellen, in opmars zijn.

De 16-delige bestekset Manille Diamond black van Amefa brengt een moderne look en een luxueuze sfeer, met zwarte matte afwerking voor een strakke uitstraling

Kleur

Op het vlak van kleur is zilverkleurig bestek een beetje op zijn retour. Zoals reeds gezegd, gaat de hedendaagse consument meer en meer op zoek naar trendy kleuren en kiest hij voor gekleurde bestekken in champagne, zwart, goud, roségoud ... Voor de fabrikanten komt het er nu vooral op aan om gekleurd bestek ook vaatwasmachinebestendig te maken.

Ontwerpers

Sommige merken kiezen ervoor om samen te werken met bekende ontwerpers. Enerzijds profiteert zowel de ontwerper als het merk van elkaars bekendheid in hun respectievelijke sector en komt dit de verkoop van het product ten goede. Anderzijds zorgen dergelijke samenwerkingen vaak voor een verrassend resultaat op het vlak van vormgeving en/of ergonomie.

 

De besteksets van Keltum, zoals dit bestek voor 9 personen, zitten verpakt in een luxueuze cassette

VERPAKKINGEN

Drie soorten

De verpakking van bestek is erg belangrijk. Bij shopinrichtingen kan dit immers net datgene zijn waar het oog van de consument op valt. Grosso modo zijn er drie soorten verpakkingen voor bestek. Ten eerste zijn er de eenvoudige doosjes voor de goedkopere bestekken. Vervolgens zijn er de mooie kartonnen cassettes of giftboxen. Deze verpakkingen fungeren meteen ook als bewaardoos voor het bestek, een pluspunt. Tot slot zijn er nog de luxueuze houten cassettes of kisten, in bijvoorbeeld notelaar. Een manier van verpakken die voornamelijk gebruikt wordt voor verzilverde bestekken en die vandaag minder gevraagd wordt vanwege het hoge prijskaartje.

Het bestek Prestige van Salt&Pepper is gemaakt  van roestvrij staal en kreeg een zwarte, matte lookDifferentiatie

Niet alleen met kleur en vormgeving onderscheiden de verschillende merken zich van elkaar, ze doen dat ook met hun verpakkingen en koffers.

Bovendien zien we ook binnen bepaalde merken een duidelijke differentiatie aan verpakkingen. Zo zullen de high-end 18/10-bestekken vaak een luxueuzere verpakking krijgen waarin alles netjes bewaard kan worden. Nieuwe en trendy producten krijgen dan weer een hippe verpakking. Opvallend ook is dat de fabrikanten meer aandacht besteden aan cadeauverpakkingen.

Opsplitsing per item

Waar men bestek vroeger vooral in samengestelde sets kocht (bijvoorbeeld 24-delig), worden ze nu vaker opgesplitst per item (bijvoorbeeld 4 messen of 4 vorken). Zo kan men beetje bij beetje een volledige set sparen of gewoon de items aankopen die men nodig heeft. Handig, want men kan alles zelf samenstellen en bijkopen waar nodig. 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door An De Maere17 oktober 2019

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine