Online veilen biedt handelszaken alternatief verkoopkanaal
BVA Auctions merkt stijgend aantal inschrijvingen

Tijdens de lockdownperiode waren de Belgen genoodzaakt om de aankopen online te doen. Maar ook nu een aantal winkels voorzichtig de deuren openen, verkiezen heel wat mensen nog steeds een online aankoop boven een fysiek bezoek aan de winkel. Het gaat dan niet enkel om aankopen via de reguliere webshops en grote online retailers. Ook een meer specifieke manier van kopen en verkopen doet het vandaag erg goed: online bieden op veilingen boomt. Belgen gaan erg actief op zoek naar buitenskansjes op veilingsites. Ook handelszaken zoeken in deze onzekere tijden steeds vaker een extra verkoopkanaal naast hun reguliere verkoop om extra cashflow te genereren. Dat merkt ook BVA Auctions, het grootste online veilinghuis voor consumer & small business in Europa, in het stijgende aantal inschrijvingen en biedingen.
Heel wat handelszaken zoeken vandaag extra cashflow en oplossingen voor de grote overstock aan goederen nu ze lange tijd achter slot en grendel bleven. Heel wat bestellingen zijn niet afgehaald en orders werden geannuleerd. Maar ook in de komende maanden is het niet ondenkbaar dat ze niet op volle capaciteit goederen zullen verkopen in de fysieke winkel.
"Online veilen biedt handelaars zo niet enkel een alternatieve manier om goederen van de hand te doen, het zorgt ook snel voor extra cashflow dankzij de omloopsnelheid van het veilingprincipe en de verkoopzekerheid zonder prijscompetitie met concurrenten. We merken dat veel verkopers dit platform als extra verkoopskanaal plaatsen naast hun reguliere verkoop. Het biedt zowel een oplossing voor de verkoop van gebruikte goederen uit bijvoorbeeld retouren als voor nieuwe producten”, aldus Andy Vons van BVA Auctions.
Groter kopersbereik dan eigen webshop of winkel
De online veilingsite biedt een oplossing die er op de Belgische markt nauwelijks is. Het steeds groter wordende kopersbereik zorgt voor een veel grotere afzetmarkt dan de eigen webshop of de fysieke winkel. De kracht ligt bij de omvang van het platform.
"BVA Auctions geniet van een groot klantenbestand in Nederland en biedt zo een volledig nieuwe doelgroep voor de Belgische verkopers van consumentengoederen”, aldus Vons.
Bovendien is het klassieke veilingprincipe met kijk- en ophaaldagen al langer bekend in België, maar BVA Auctions biedt allerlei mogelijkheden voor thuisbezorging, wat vernieuwend is ten opzichte van dat bestaande veilingprincipe met ophaaldagen. Inmiddels wordt meer dan 70% van de gewonnen loten thuisbezorgd. Die thuisbezorging is mede verantwoordelijk is voor de groeiende kopersdatabase, zeker in tijden van noodgedwongen afstand.
Belg zoekt massaal naar buitenkansjes
De site van BVA Auctions kent doorgaans ruim 4.000.000 bezoeken en 800.000 biedingen per maand en biedt maandelijks 146.000 kavels aan. Maar, sinds de start van de coronacrisis merkt het veilinghuis een algemene forse stijging in het aantal inschrijvingen en websitebezoeken, en ook de Belgische bezoekersaantallen en biedingen stijgen mee.
"Daar waar de fysieke retail ongeveer 20% minder verkoopt, zien wij sinds de lockdown net 30% groei in het aantal Belgische biedingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook onze Belgische bezoekersaantallen zijn met een derde toegenomen”, zegt Vons.
Opvallend is dat vooral alles wat met woninginrichting, tuin, terras, handgereedschap en sport te maken heeft, dezer dagen erg in trek is. Er werd zelf 82% meer gezocht naar tuin- en terraskavels dan in de zeven weken voor de lockdown. Maar ook de loten met klassieke auto’s kregen 76% meer views dan in het eerste deel van het jaar. Online veilen is zowel voor kopers als verkopers een manier om een eerlijke, marktconforme prijs te betalen en te ontvangen, een groot voordeel ten opzichte van klassieke webshops en al helemaal mooi meengenomen in tijden van crisis.
Handelszaken ontzorgd in veilingproces
Dankzij de lange ervaring en expertise van BVA Auctions, is er een strak georganiseerd proces om de veiling zo vlot mogelijk te laten verlopen. Er zijn vele varianten in de opzet van een veiling, maar het uitgangspunt is om goederen ‘zo min mogelijk aan te raken’. Opdrachtgevers kunnen op basis van de voorgeprogrammeerde tool de omschrijvingen en foto’s uploaden. Via die systemen hebben ze ook realtime inzicht in het verloop van de veiling. BVA Auctions plant de veiling vervolgens in en zorgt voor een optimale marketinginzet.
“Zodra de veiling sluit, zorgen wij dat de verkoper alle tools en mogelijkheden krijgt om de kavels vanaf zijn locatie te versturen. Is dat lastig of praktisch niet realiseerbaar, dan brengt hij zijn verkochte goederen naar een locatie van BVA vanwaar de verzending dan geregeld wordt. Dit biedt overigens ook een uitstekende oplossing voor grote e-shops die kampen met enorme retourstromen”, aldus Andy Vons.