Euro NCAP's flashback naar 2021 ...
Net als het jaar voordien werd 2021 voor een groot deel bepaald door de COVID-19-pandemie. De uitrol van vaccins en de versoepeling van de lockdownmaatregelen brachten een sprankje hoop in de auto-industrie en hielpen het consumentenvertrouwen te herstellen. De verkoop van nieuwe auto's bleef echter hinder ondervinden van het aanhoudende tekort aan chips, waardoor de productievolumes daalden en vertragingen ontstonden.
De belangstelling van de consument voor elektrische voertuigen bleef toenemen, zoals blijkt uit het stijgende aantal inschrijvingen van elektrische voertuigen in heel Europa en de golf van nieuwe geëlektrificeerde modellen en nieuwe EV-merken die op de markt kwamen. Naast een aanzienlijk aantal geëlektrificeerde of hybride varianten van eerder beoordeelde ICE-automodellen testte Euro NCAP verschillende BEV's, met gemengde resultaten als het gaat om veiligheid.
Over het geheel genomen was 2021 voor Euro NCAP een veel productiever jaar dan het jaar daarvoor. Ondanks de nieuwe testvereisten voor bescherming na een botsing, botsbeveiliging en crashpreventie, voldeed het grootste deel van de nieuwe auto's aan de 5-sterrenvereisten. Maar niet alle auto's maakten indruk, wat een schijnbaar conflict blootlegde tussen het voldoen aan de groene agenda en de veiligheidsagenda van sommige bedrijven. Een toenemend aantal auto's bood ook technologie voor begeleid rijden, met verschillende niveaus van geavanceerdheid. Uit de tests bleek dat deze technologie snel volwassen wordt en mainstream gaat worden.
Euro NCAP viert dit jaar 25 jaar "voor veiligere auto's" en kijkt uit naar een uitdagend en druk jaar.

