de veiligste bestelwagens van 2022
Benieuwd naar de veiligste bestelwagens op de Europese markt voor 2022? Euro NCAP biedt een helpende hand met de bekendmaking van hun jaarlijkse lijst op basis van een evaluatie van de uitrusting en prestaties van aanrijdingsvermijdingssystemen. Het beeld dat naar voren komt is er een van langzame maar gestage verbetering, waarbij verschillende bestelwagens beter zijn uitgerust dan een jaar geleden, met systemen die beter presteren dan ze deden. Fabrikanten die hun voertuigen ingrijpend hebben gemoderniseerd, zien grote prestatieverbeteringen en één ervan - de FIAT Ducato - wordt de eerste bestelwagen die de hoogste platina-beoordeling krijgt.

Vorig jaar vestigde Euro NCAP de aandacht op de gebrekkige veiligheidsuitrusting van bestelwagens. Deze bedrijfsvoertuigen, het werkpaard bij uitstek van koeriers en kleine bedrijven, brengen veel tijd op de weg door en vormen door hun omvang en massa een groter gevaar voor kleinere voertuigen en kwetsbare weggebruikers als ze bij een aanrijding betrokken raken. Nieuwe wetgeving zal de fabrikanten van bestelwagens ertoe dwingen om over een paar jaar basisontwijkingssystemen, die al algemeen beschikbaar zijn op personenauto's, te monteren. In de tussentijd zijn de Euro NCAP-beoordelingen voor bestelwagens bedoeld om fabrikanten aan te moedigen sneller meer geavanceerde systemen te monteren.
Voor deze uitgave heeft Euro NCAP 19 bestelwagens opnieuw beoordeeld, die het leeuwendeel van de in Europa verkochte bestelwagens vertegenwoordigen. Slechts één bestelwagen kreeg de beoordeling 'Niet aanbevolen', in tegenstelling tot vijf vorig jaar. Terwijl de FIAT Talento van de markt is gehaald, is de Opel/Vauxhall Movano nu gebouwd op een nieuw Stellantis-platform en krijgt een bronzen medaille. De Renault Master krijgt dit jaar ook een bronzen medaille, dankzij kleine maar opmerkelijke verbeteringen aan zijn snelheids- en rijbaanassistentiesystemen. Zijn tweelingbroer, de Nissan Interstar (voorheen de NV400), krijgt ook deze verbeteringen, maar heeft voorlopig nog geen autonoom noodremsysteem (AEB) en blijft dus in de categorie 'Niet aanbevolen'.
De veiligheid van de nieuw ontworpen Renault Trafic is aanzienlijk verbeterd sinds de laatste test. Hij heeft nu een robuust AEB van auto tot auto als optie en springt naar een zilveren medaille, waarmee het een van de meest opvallend verbeterde voertuigen van dit jaar is.
De nieuwe FIAT Ducato is echter de duidelijke winnaar en eist de eerste plaats op in de lijst van dit jaar. De Ducato, die vorig jaar nog brons scoorde, heeft een grondige veiligheidsverbetering ondergaan en beschikt nu over een geavanceerde sensorset met AEB voor voetgangers en AEB voor fietsers, waarin het ook uitblinkt in deze tests. Met een totaalscore van 88% laat de Ducato de concurrentie achter zich en wordt hij de eerste bestelwagen met platina-rating. Helaas kregen de andere Stellantis-voertuigen waarmee de Ducato zijn platform deelt - Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Opel Movano - niet dezelfde uitrustingsupgrade en blijven ze op een lagere medaillepositie dan hun FIAT-tegenhanger.
Michel Van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP: "We zien veelbelovende tekenen dat bedrijfsvoertuigen worden opgewaardeerd met meer geavanceerde veiligheidssystemen, waardoor de kloof tussen het segment van personenwagens en bestelwagens wordt gedicht. In het algemeen lijkt het erop dat fabrikanten de veiligheid in dit segment serieuzer beginnen te nemen en, hoewel er nog een weg te gaan is, zijn we geïnspireerd door de verbeteringen - sommige bescheiden, sommige indrukwekkend - die we het afgelopen jaar hebben gezien."
