"Fusie Despec en UFP creëert een grote assortimentsuitbreiding"
Kom het ontdekken op Paper Show in drie unieke concepten
Despec blies dit jaar 30 kaarsjes uit, maar veel tijd om dat te vieren was er niet. De distributeur heeft er namelijk een ambitieus jaar op zitten met heel wat behaalde mijlpalen. En ook digitaal schakelt Despec naar de tweede versnelling. We gingen in gesprek met general manager Michel van Amersfoort en e-commerce manager Kenny Blomme.
Fusie met UFP
"In 2018 zijn we gefuseerd met UFP, eveneens een distributeur in printersupplies", vertelt Michel van Amersfoort, general manager Despec Benelux & France. "Daarmee hebben we de Europese dekking een pak kunnen verbeteren en is ons aanbod flink uitgebreid. En ook onze positie naar grote merken zoals HP en Brother hebben we door middel van samenwerking kunnen versterken."
3 Grote mijlpalen
Nieuw logistiek centrum
Despec schakelde in 2022 naar de tweede versnelling wat betreft de integratie bij UFP en daarbij behaalde de distributeur drie grote mijlpalen. Service naar klanten toe is in al die beslissingen steeds het vertrekpunt voor Despec. Een eerste mijlpaal was het creëren van één centraal logistiek centrum. "Voordien zat onze logistiek gevestigd in Meerbusch", verklaart Michel van Amersfoort. "Die hadden we eerder al verhuisd naar een site in Kamp-Lintfort, waar het logistiek centrum van UFP gevestigd is. In april 2022 hebben we de figuurlijke muur tussen die twee centra ervantussen gehaald en nu beleveren wij dus vanuit één groot logistiek centrum de Benelux in 24 uur."
Financiële integratie
In oktober 2022 vond een financiële integratie plaats waarbij UFP Duitsland en Despec Duitsland financieel werden samengevoegd. "En aangezien wij onder de Duitse moederoperatie vallen, zijn wij daar ook een onderdeel van. In Duitsland is de naam Despec verdwenen, dus zij opereren nu onder UFP. Voor Despec Supplies BV zal hetzelfde gebeuren ergens in 2023."
Nieuwe transporteur
En finaal besloot Despec eind dit jaar om van transporteur te veranderen. "We zijn een samenwerking aangegaan met GLS. Op die manier zullen we onze service naar onze klanten toe nog meer kunnen optimaliseren, niet onbelangrijk in tijden waar leveringen al voor heel veel problemen hebben gezorgd. Maar nog belangrijker is dat we daardoor onze franco- en transportkosten voorlopig niet hoeven te verhogen, ondanks de stijgende brandstof-, energie- en verpakkingskosten."
Makkelijk bestellen en retouren
Op digitaal vlak heeft Despec ook enkele mooie veranderingen in gang gezet in 2022. Twee nieuwe tools maken bestellen en retouren een pak efficiënter. "Verder zijn we ook volop bezig met het verbeteren van de productinformatie van om en bij de 12.000 producten. En daar komen nog heel wat producten bij. We willen meer foto's toevoegen en de informatie ook beschikbaar stellen aan onze klanten, zodat zij daar op hun beurt gebruik van kunnen maken voor hun eigen webshop en communicatie", vertelt e-commerce manager Kenny Blomme ons.
Paper Show
Honderden nieuwe producten waaronder ook heel wat nieuwe merken maken een bezoek aan de stand van Despec tijdens Paper Show gegarandeerd de moeite waard. "Ons ruim assortiment stellen we graag voor in drie nieuwe concepten: home office, alles voor het thuiskantoor; office, alles voor om en rond het kantoor; en de ecologische office. Hier stellen we graag alle producten voor die ecologisch of circulair zijn, want daar krijgen we steeds meer vraag naar zowel bij onze klanten als vanuit de overheid. We stellen het u graag voor tijdens Paper Show."

